Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πηγές για τις Γραφικές Τέχνες

Open Educational Resources for Graphic Arts (Αγγλική)

  1. MSc thesis
  2. Χριστοφορίδου, Αλεξάνδρα
  3. Γραφικές Τέχνες - Πολυμέσα (ΓΤΠ)
  4. 26 Σεπτεμβρίου 2021 [2021-09-26]
  5. Ελληνικά
  6. 115
  7. Γεωργιάδου, Ελισάβετ
  8. Γεωργιάδου, Ελισάβετ | Γάτσου, Χρυσούλα
  9. Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πηγές | Γραφικές Τέχνες | Εκπαίδευση | Open Educational Resources | Graphic Arts | Education
  10. 2
  11. 37
  12. 77
  13. Περιέχει: πίνακες, εικόνες, γραφήματα
    • Οι Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πηγές ή Πόροι (ΑΕΠ) είναι εκπαιδευτικό υλικό οποιουδήποτε τύπου, το οποίο διατίθεται ελεύθερα, ως ‘κοινό κτήμα’ (public domain), χωρίς κανένα περιορισμό πνευματικής ιδιοκτησίας, ή με κάποια ανοιχτή άδεια που επιτρέπει την ελεύθερη χρήση, προσαρμογή και αναδιανομή του υλικού αυτού. Αποτελούν σημαντικό εργαλείο για την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και για όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας και τόπου διαμονής, στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, εργαλείο όμως το οποίο δεν χαίρει την αναγνώριση και τη χρήση που του αρμόζει. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η μελέτη και παρουσίαση των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πηγών για τις Γραφικές Τέχνες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επιμέρους στόχοι και προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι: η μελέτη και η ανάλυση θεμάτων που σχετίζονται με τις ΑΕΠ γενικότερα, όπως οι αρχές λειτουργίας τους, τα είδη και οι μορφές τους, η αξιολόγησή τους, και η αξιοποίησή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, ο εντοπισμός ΑΕΠ για τις Γραφικές Τέχνες και η διερεύνηση της στάσης εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτικών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο γνωστικό πεδίο των Γραφικών Τεχνών απέναντι στις ΑΕΠ. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση είναι ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός αξιόλογων πηγών, με τις περισσότερες από αυτές να είναι γραμμένες στην αγγλική γλώσσα, χωρίς ωστόσο να λείπουν και τα εμπόδια τα οποία αποθαρρύνουν τους υποψήφιους χρήστες. Από την ποσοτική έρευνα που πραγματοποιήθηκε, προέκυψε το συμπέρασμα ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν στο ευρύτερο αντικείμενο των Γραφικών Τεχνών γνωρίζουν και έχουν χρησιμοποιήσει Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πηγές στο πλαίσιο της διδασκαλίας τους, ενώ από τους φοιτητές του κλάδου, οι περισσότεροι προπτυχιακοί δε γνωρίζουν σχεδόν καθόλου και δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ κάποια Ανοικτή Εκπαιδευτική Πηγή κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, με το αντίστοιχο ποσοστό των μεταπτυχιακών φοιτητών να είναι πάνω από τo μέσο όρο. Συνολικά, τα αποτελέσματα της έρευνας οδηγούν στο συμπέρασμα πως θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό και ωφέλιμο για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του κλάδου των Γραφικών Τεχνών, αν το πανεπιστημιακό τμήμα στο οποίο φοιτούν σχεδιάζει στρατηγικές διδασκαλίας που να προωθούν την αξιοποίηση ποιοτικών Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πηγών. Μέσα από αυτές τις στρατηγικές, θα μπορούν να ενημερώνονται για σημαντικά θέματα που αφορούν τις ΑΕΠ, όπως τη σημασία τους στην εκπαίδευση, τον τρόπο και την τοποθεσία που μπορούν να τις εντοπίσουν, καθώς και τον τρόπο αξιολόγησής τους, ώστε να μπορούν να τις χρησιμοποιούν στις σπουδές τους και γενικότερα στη δια βίου εκπαίδευσή τους.
    • Open Educational Resources (OERs) is educational material of any kind, which is freely available, as a 'public domain', without any restriction of intellectual property, or with an open license that allows the free use, adaptation and redistribution of this material. They are an important tool for the educational community but also for all people, regardless of age and place of residence, in the context of lifelong learning, but a tool that does not enjoy the recognition and use it deserves. The purpose of this dissertation is the study and presentation of OERs for Graphic Arts in higher education. Sub-objectives and expected results are: the study and analysis of issues related to OERs in general, such as their principles of operation, types and forms, their evaluation, and their use in the educational process, the identification of OERs for Graphic Arts and the investigation of the attitude of higher education students and teachers in the field of Graphic Arts towards OERs. The findings of the literature review show that there are a large number of meritorious resources, most of which are written in English, but they are also barriers that discourage potential users. Quantitative research has shown that most of the higher education teachers who teach in the wider field of Graphic Arts have used Open Educational Resources in their teaching, while most of the undergraduate and half of the postgraduate students know little and have never used OERs during their studies. Overall, the results of the research lead to the conclusion that it would be particularly important and beneficial for students in the field of Graphic Arts if university departments design teaching strategies that promote the use of quality OERs. Through these strategies, students will be able to be informed about important issues related to OERs, such as their importance in education, how and where they can locate them, as well as how to evaluate them, so that they can use them in their studies and more generally in their lifelong learning.
  14. Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.