Η ιστορική θεώρηση της έντεχνης ελληνικής μουσικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: κοινωνικο-πολιτισμικοί συσχετισμοί στο περιεχόμενο των διδακτικών εγχειριδίων και τις απόψεις των εκπαιδευτικών

The historical view of Greek Αrt Μusic in Primary and Secondary Education: socio-cultural correlations in the content of the text-books and the views of teachers (Αγγλική)

  1. MSc thesis
  2. Καλοπανά, Μαγδαληνή
  3. Επιστήμες της Αγωγής (ΕΚΠ)
  4. 19 Σεπτεμβρίου 2021 [2021-09-19]
  5. Ελληνικά
  6. 232
  7. Βλαχάδη, Μαρία
  8. Βλαχάδη, Μαρία | Αργυριάδης, Αλέξανδρος
  9. ιστορία της έντεχνης ελληνικής μουσικής, εκπαίδευση, κοινωνικο-πολιτισμικοί συσχετι-σμοί, διδακτικά εγχειρίδια, απόψεις εκπαιδευτικών, έρευνα μικτών μεθόδων | history of Greek art music, education, socio-cultural correlations, textbooks, teachers' views, mixed methods research
  10. 1
  11. 58
  12. 30
  13. Περιλαμβάνονται 36 Σχήματα και 24 Πίνακες με ευρετηρίαση.
    • Η μουσική, ως διδακτικό αντικείμενο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αξιοποιεί κατά κύριο λόγο μουσικά παραδείγματα (μουσικά κείμενα και ηχητικά αποσπάσματα) για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Η επιλογή και η ιστορική προσέγγιση των παραθεμάτων στο εκ-παιδευτικό υλικό και την εκπαιδευτική διαδικασία προσδιορίζουν το πολιτισμικό κεφάλαι-ο, το οποίο μετατίθεται στους μαθητές και τις μαθήτριες. Με στόχο την ανάδειξη των πολι-τιστικών και κοινωνικών προεκτάσεων του περιεχομένου και της διδασκαλίας της μουσι-κής, πραγματοποιείται μία έρευνα μικτών μεθόδων: στο πρώτο μέρος, το εκπαιδευτικό υ-λικό αποδελτιώνεται ποσοτικά (ανάλυση περιεχομένου) και τριγωνοποιείται ποιοτικά, με κριτική ανάλυση περιεχομένου. Στο δεύτερο μέρος αναλύονται ποιοτικά οι απόψεις των εκπαιδευτικών ως προς το εκπαιδευτικό υλικό και τη διδακτική πράξη και τριγωνοποιού-νται με ενδεικτικά ποσοτικά ερωτήματα. Τα αποτελέσματα του πρώτου και του δεύτερου μέρους αντιστοιχίζονται σε μεγάλο βαθμό αποδεικνύοντας ότι το εκπαιδευτικό υλικό προσδιορίζει το περιεχόμενο και τις πρακτικές της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι τρεις διακριτές μουσικές κατηγορίες, έντεχνη, παραδο-σιακή και δημοφιλής, εμπεριέχονται σε διαφορετικές ποσοστώσεις στο εκπαιδευτικό υλικό και τη διδακτική πράξη. Η ελληνική μουσική προσεγγίζεται μέσα από το δημοτικό και το δημοφιλές τραγούδι, ενώ τη θέση της έντεχνης δημιουργίας καταλαμβάνει η έντεχνη δυτι-κή μουσική. Το δε δημοφιλές ελληνικό τραγούδι συγχέεται συχνά με την έντεχνη δη-μιουργία. Η ιστορική προσέγγιση της ελληνικής μουσικής είναι τμηματική και δεν αντι-στοιχεί στη νεότερη μουσική ιστοριογραφία. Τα έργα της έντεχνης ελληνικής μουσικής αποτελούν τη μειονότητα των παραθεμάτων, και η ιστορία της έντεχνης ελληνικής μουσικής, αν και έχουσα κατά κύριο λόγο γραπτά τεκμή-ρια και ιστοριογραφική αποτύπωση, αναφέρεται ενδεικτικά. Η ερμηνεία των ερευνητικών αποτελεσμάτων μέσα από τη θεωρία του Bourdieu αναδεικνύει πολιτισμικές προεκτάσεις, οι οποίες αναπαράγουν κοινωνικά μορφώματα της ελληνικής κοινωνίας του 19ου και 20ού αιώνα.
    • Music, as a subject of compulsory education, utilises many musical examples (score and audio excerpts), to achieve the learning objectives. The selection and the historical ap-proach of the quotes both in the educational material and the educational process deter-mine the cultural capital, which is transmitted to the students. To highlight the cultural and social implications of the content and teaching of the subject of music, research of mixed methods is carried out: in the first part, the educational material is indexed quantitatively (content analysis) and triangulated qualitatively, with critical content analysis. The second part qualitatively analyses the views of teachers in terms of educational material and teach-ing practice and is triangulated with indicative quantitative questions. The results of the first and second part correspond to a large extent, proving that the edu-cational material identifies the content and the practices of the educational process. The three distinct music categories, art, folk and popular, are contained in different quotas in the educational material and the teaching practices. Greek music is approached through folk and popular songs, while the place of art music is occupied by western art music, with popular Greek songs often being confused with art creation. The historical approach of Greek music is partial and does not correspond to the latest music historiography. The works of Greek art music constitute the minority of quotations, and the history of Greek art music, although mainly evidenced and historiographical imprinted, is mentioned indicatively. The interpretation of the research results through Bourdieu's theory highlights cultural extensions which reproduce social structures of the Greek society of the 19th and 20th century.
  14. Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές