ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΚΗΣ ΑΠΕΙΛΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΩΝ

Integration of Roma children in school: Investigation of prejudice and stereotype threat of teachers and students (Αγγλική)

  1. MSc thesis
  2. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΑΝΘΙΑ
  3. Επιστήμες της Αγωγής (ΕΚΠ)
  4. Σεπτέμβριος 2018 [2018-09]
  5. Ελληνικά
  6. 137
  7. ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ, ΕΥΘΥΜΙΟΣ
  8. ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ, ΕΥΘΥΜΙΟΣ | ΘΑΝΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ
  9. ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ | ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ | ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ | ΡΟΜΑ
  10. 4
  11. 70
  12. 89
  13. ΠΙΝΑΚΕΣ, ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
    • Οι Ρομά αποτελούν μια πολιτισμική ομάδα που κατεξοχήν αντιμετωπίζει το φαινόμενο του κοινωνικού αποκλεισμού από την ελληνική κοινωνία, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσης. Οι μαθητές Ρομά αντιμετωπίζονται με προκαταλήψεις και στερεοτυπικές αντιλήψεις που εμποδίζουν την ένταξή τους στο σχολείο. Σκοπός: Η καταγραφή των προκαταλήψεων και των στερεοτυπικών αντιλήψεων μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών Ρομά, ως πυρηνικό στοιχείο της σχολικής ένταξης των παιδιών Ρομά. Υλικό-Μέθοδος: Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν οι 90 εκπαιδευτικοί-δάσκαλοι της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που υπηρετούν σε σχολεία του Δήμου Δυτικής Αχαΐας (νομός Αχαΐας) και 80 μαθητές Ρομά των τριών τελευταίων τάξεων (Δ, Ε, ΣΤ) των 4 μεγαλύτερων σχολείων του Δήμου Δυτικής Αχαΐας. Επιλέχθηκε η ποσοτική ερευνητική διαδικασία με τη χορήγηση δύο ερωτηματολογίων αυτοαναφοράς που περιλάμβαναν ερωτήσεις κλειστού τύπου για την ανίχνευση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη μέθοδο της περιγραφικής στατιστικής και τη διεξαγωγή μονοπαραγοντικών αναλύσεων (T-test, One-Way Anova). Προκειμένου να ελεγχθεί η ύπαρξη γραμμικής σχέσης μεταξύ των ποσοτικών μεταβλητών, χρησιμοποιήθηκε ο παραμετρικός συντελεστής συσχέτισης του Pearson. Στο πλαίσιο παραγοντικών αναλύσεων πραγματοποιήθηκε πολλαπλή γραμμική παλινδρόμηση. Η στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με το πρόγραμμα SPSS 22.0. Αποτελέσματα: Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαίωσαν την ύπαρξη προκατάληψης στους εκπαιδευτικούς του δείγματος, άλλοτε με την μορφή της φανερής (ευδιάκριτης) και άλλοτε με την μορφή της κρυφής (ενδόμυχης) προκατάληψης, με την κρυφή προκατάληψη να εμφανίζεται πιο έντονη συγκριτικά με την φανερή. Ο βαθμός της στερεοτυπικής απειλής των μαθητών Ρομά απέναντι στην κυρίαρχη κοινωνική ομάδα ελέγχθηκε μέσα από την ταύτιση με την εθνοτική ομάδα, τον βαθμό συνειδητότητας του εθνοτικού στίγματος και την αρνητική επίδραση στην επίδοση. Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαίωσαν την ταύτιση των Ρομά με την εθνοτική ομάδα, το βαθμό συνειδητότητας του εθνοτικού στίγματος, καθώς και την αρνητική επίδραση στην απόδοση (σε μικρότερο βαθμό). Δεν προέκυψε στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ της ταύτισης με την εθνοτική ομάδα και του βαθμού συνειδητότητας του εθνικού στίγματος, καθώς και της αρνητικής επίδρασης στην επίδοση. Αντιθέτως, προέκυψε στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ του βαθμού συνειδητότητας του εθνικού στίγματος και της αρνητικής επίδρασης στην επίδοση. Αυτό σημαίνει ότι η στερεοτυπική απειλή που βιώνουν οι μαθητές Ρομά επιδρά σημαντικά στην επίδοσή τους στο σχολείο. Συμπεράσματα: Η εκπαίδευση αποτελεί τον κοινωνικό θεσμό που μπορεί και οφείλει να συνεισφέρει ουσιαστικά στην ένταξη των Ρομά. Οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα των εκπαιδευτικών παίζουν σημαντικό ρόλο στην ένταξη των μαθητών Ρομά στο σχολείο. Το σχολείο φαίνεται ότι δεν είναι συνηθισμένο στην παρουσία μαθητών Ρομά, αδυνατώντας στην παροχή επαρκών εκπαιδευτικών ευκαιριών και εμπειριών σε αυτή την ομάδα. Το σχολείο πρέπει να «πεισθεί» στην ανάληψη της ευθύνης της εκπαίδευσης όλων ανεξαιρέτως των παιδιών, χωρίς το άλλοθι του «ελλείμματος» των οικογενειών τους. Το μήνυμα της εποχής μας για το σχολείο είναι να δώσει στα παιδιά την ευκαιρία να σταθούν στα πόδια τους, να ενταχθούν στην κοινωνία και να αντιμετωπίσουν τον κόσμο στηριζόμενα στις δικές τους δυνάμεις, διατηρώντας την προσωπική τους ταυτότητα και «διαφορετικότητά» τους. Λέξεις κλειδιά: Προκατάληψη, στερεότυπα, στερεοτυπική απειλή, σχολική ένταξη, Ρομά, μαθητές.
    • Introduction: Roma consist a cultured group that is the first to deal with the phenomenon of social exclusion from Greek society, including education. Roma students are treated with prejudices and stereotypical perceptions that prevent them from school integration. Aim: The recording of prejudices and stereotypical perceptions among teachers and Roma students as a nuclear element of the Roma children’s schooling. Evidence-Method: The sample consisted of 90 teachers serving in the schools of the Municipality of Western Achaea (prefecture of Achaia) and 80 Roma students of the last three classes (D, E, F) of the 4 largest schools in the Municipality of Western Achaia. Quantitative research process was selected by providing two self-referencing questionnaires that included closed-ended questions to detect the views of teachers and students. Data analyzed using descriptive statistics and one-factor analysis (T-test, One-Way Anova). In order to verify the existence of a linear relationship between the quantitative variables, Pearson's parametric correlation coefficient was used. Multiple linear regression was performed in the framework of factorial analyzes. Statistical analysis of the results was done with SPSS 22.0. Results: Findings confirmed the existence of prejudice among the teachers, sometimes in the form of the apparent (distinct) and sometimes the form of the hidden (intimate) prejudice, with the hidden bias appearing more intense than the obvious. The analysis of the statistics did not reveal a correlation of prejudice (apparent and hidden) with gender, age, educational level and teachers’ teaching experience. The degree of the stereotypical threat of Roma students towards the dominant social group was tested by identifying with the ethnic group, the degree of consciousness of ethnic stigma and the negative effect on performance. Findings confirmed Roma’s identity with the ethnic group, the degree of consciousness of the ethnic stigma, and the negative effect on performance (to a lesser extent). There was no statistically significant correlation between ethnicity identification and national consciousness, as well as a negative impact on performance. On the contrary, there was a statistically significant correlation between the degree of consciousness of the national stigma and the negative effect on performance. This means that the stereotypical threat experienced by Roma students has a significant effect on their performance at school. Also, the results did not show a significant differentiation of the stereotypical threat of pupils based on demographic variables (sex, class, resumption) Conclusions: Education is the social institution that can and must make a real contribution to Roma integration. Teachers’ prejudices and stereotypes play an important role in integrating Roma students into school. The school seems unaccustomed to the presence of Roma students, failing to provide sufficient educational opportunities and experience to this group. The school must be “convinced” to take on the responsibility of educating all the children without the alibi of the “deficit” of their families. It must encourage positive attitudes by cultivating an acceptable value system, recognizing the peculiarities and resisting prejudices. It should also create a feeling for a single community, where all students are right. The message of our time for school is to give children the opportunity to stand on their feet, join society and face the world by building on their own strengths, preserving their personal identity and “diversity”. Key words: Prejudice, stereotypes, stereotypical threat, school integration, Roma, students.
  14. Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.