Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35794
Title: Ο αναδυόμενος γραμματισμός στο νηπιαγωγείο: Διερεύνηση των απόψεων και των αναφερόμενων πρακτικών των νηπιαγωγών
Authors: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΑΤΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ
Advisor: ΠΕΝΤΕΡΗ , ΕΥΘΥΜΙΑ
Keywords: αναδυόμενος γραμματισμός, απόψεις, αναφερόμενες πρακτικές, νηπιαγωγείο;emergent literacy, views , self reported practices, preschool education
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Περίληψη Στην παρούσα έρευνα επιδιώξαμε να διερευνήσουμε τις απόψεις και τις αναφερόμενες πρακτικές εν ενεργεία νηπιαγωγών σχετικά με τον αναδυόμενο γραμματισμό στο νηπιαγωγείο. Οι αλλαγές στη φιλοσοφία του αναλυτικού προγράμματος στο νηπιαγωγείο για τις πρώιμες εμπειρίες γραμματισμού , η σημασία της συμβολής του νηπιαγωγείου στην ψυχογλωσσική ανάπτυξη των μικρών παιδιών και η ασυμφωνία των σχετικών ερευνών για το τι κάνουν και τι σκέφτονται οι νηπιαγωγοί αναφορικά με τον αναδυόμενο γραμματισμό οδήγησαν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της παρούσας έρευνας. Αξιοποιούνται θεωρητικά μοντέλα του γραμματισμού που εστιάζουν σε κρίσιμους παράγοντες, οι οποίοι προσδιορίζουν την κατάκτησή του, καταγράφοντας γνώσεις και δεξιότητες που απαρτίζουν τον αναδυόμενο γραμματισμό αλλά και αναδεικνύουν τη σημασία της αλληλεπίδρασης του παιδιού με το εγράμματο κοινωνικό περιβάλλον. Ειδικότερα, αξιοποιείται το ολοκληρωμένο μοντέλο για τον αναδυόμενο γραμματισμό, το οποίο διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα ως προς το βαθμό που αντιλαμβάνεται ολιστικά και αλληλεπιδραστικά τη λειτουργία των παραγόντων αυτών και αποδίδει αξία στο ρόλο της αλληλεπίδρασης του παιδιού με το εγγράμματο κοινωνικό περιβάλλον. Στη βάση αυτή το ερευνητικό εργαλείο που κατασκευάστηκε εξετάζει τις αντιλήψεις και τις πρακτικές των νηπιαγωγών αναφορικά με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θεωρούνται σημαντικές για τον αναδυόμενο γραμματισμό με βάση τη σύγχρονη εργογραφία και το αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και τη σημασία που αποδίδουν στη συμβολή του κοινωνικού περιβάλλοντος, με έμφαση στο ρόλο του νηπιαγωγείου και της οικογένειας. Στην ερευνητική μας μελέτη συμμετείχαν 260 νηπιαγωγοί δημόσιων νηπιαγωγείων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Η ανάλυση ανέδειξε πλούσια ευρήματα για την οργάνωση των πρώιμων εμπειριών γραμματισμού στο νηπιαγωγείο και τη συνεργασία με την οικογένεια αλλά και το γεγονός ότι ενώ οι απόψεις των νηπιαγωγών για τους παράγοντες που θεωρούνται κρίσιμοι για την κατάκτηση του γραμματισμού στο νηπιαγωγείο βρίσκονται ως ένα βαθμό σε συστοιχία με τις πρακτικές που εφαρμόζουν, εντοπίζονται σημεία ασυμφωνίας που αφορούν κυρίως στη συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ-ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΑΤΟΥ.pdfΔιπλωματική Εργασία1.45 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.