Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Ηρακλείου Κρήτης για την επιμόρφωσή τους. Η έρευνα υλοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2017 με εργαλείο συγκέντρωσης δεδομένων την προσωπική, ημιδομημένη συνέντευξη με ανοιχτές ερωτήσεις, ενώ για την ανάλυση των δεδομένων εφαρμόσαμε τη μέθοδο ανάλυσης περιεχομένου. Οι συμμετέχοντες ήταν 15 εκπαιδευτικοί διάφορων ειδικοτήτων και ο σχολικός σύμβουλος ειδικής αγωγής της περιφέρειας Κρήτης και προέκυψαν από σκόπιμη δειγματοληψία. Επιλέξαμε 5 εκπαιδευτικούς από κάθε επίπεδο: 5 από ειδικά δημοτικά, 3 από ειδικά γυμνάσια, 2 από ΕΕΕΕΚ και 5 από ΕΠΑΛ ειδικής αγωγής. Από την ανάλυση των δεδομένων αναδεικνύεται ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ικανοποιημένοι από την εκπαιδευτική πολιτική στον τομέα της ειδικής αγωγής, ωστόσο αναγνωρίζουν ότι τις τελευταίες δύο δεκαετίες έχει γίνει σημαντική πρόοδος. Θεωρούν ότι τα βασικότερα προβλήματα έγκεινται στους διορισμούς, τις κτιριακές υποδομές, την έγκαιρη στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, την εξειδικευμένη επιμόρφωση, το πρόγραμμα σπουδών, το εκπαιδευτικό υλικό και τις αποδοχές τους. Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν τον σπουδαίο ρόλο που έχει η επιμόρφωση στην αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού τους έργου. Τάσσονται υπέρ της συνεκπαίδευσης, αναγνωρίζοντας βέβαια τους σκοπέλους που πρέπει να ξεπεραστούν για μια τέτοια κατεύθυνση, ενώ δηλώνουν ότι η ειδική αγωγή πρέπει να διδάσκεται σε κάθε τμήμα επιστημών αγωγής σε προπτυχιακό επίπεδο. Όσον αφορά τα επιμορφωτικά προγράμματα, τους καλύπτουν στο θεωρητικό κομμάτι, ενώ στο πρακτικό τούς φαίνονται ανεπαρκή. Αναφέρουν ως αρνητικά χαρακτηριστικά σε οργανωτικά ζητήματα το εκπαιδευτικό υλικό, τη χαλαρότητα από πλευράς επιμορφούμενων, την ακαταλληλότητα επιμορφωτών, το υψηλό οικονομικό κόστος και το εξαντλητικό ωράριο. Θεωρούν ότι κατά το σχεδιασμό πρέπει πρώτα απ’ όλα να λαμβάνονται υπόψη οι εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Εκεί που φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη ανάγκη σε επιμόρφωση είναι στη διαχείριση προβλημάτων στην τάξη, σε θέματα ειδικής διδακτικής προσέγγισης και σε θέματα αξιοποίησης ΤΠΕ, ενώ προτιμούν τα προγράμματα να είναι μακράς διάρκειας. Η παρούσα εργασία μπορεί να χρησιμεύσει ως πιλοτικό εργαλείο για το σχεδιασμό ενός προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και οδηγός για μια εκτενέστερη μελέτη διερεύνησης των αντιλήψεών τους για την επιμόρφωση.
This study aims to investigate special education teachers’ of primary and secondary school perceptions. The research was conducted in April 2017 using for taking data the research tool of the personal semi-structure interview with open questions. For the data analysis we applied the method of content’s analysis. The participants were 15 teachers of variable departments and the special education counselor of Education Region of Crete. We chose 5 teachers from each grade: 5 from primary special education school, 3 from high special education school, 2 from Special Labs of Vocational Education and Training and 5 from Vocational School of Special Education. Data analysis shows that teachers are not satisfied with educational policy in special education field. However, they recognize that remarkable progress has been made the last two decades. They consider that the main problems have to do with appointments, building amenities, prompt hire, specialist training, studies program, educational material and their salary. Teachers accent how important is training for improving the quality of their educational work. They stand in favour of coeducation but acknowledge the barriers that have to be passed for this direction. They affirm that special education must be teached in every department of educational sciences. Teachers believe that training courses are good enough at theory, but have dearth of practice. Moreover, respondents cite educational material, participants tepidity, trainers inadequation, great cost and enervating schedule as negative features of training courses at organizational issues. They consider that a training course should take into account their special training needs. They need to be trained in class problems management, issues of special teaching methods and using of new technologies and communication and they prefer to long time training courses. This study can function as a pilot tool for training course design or a more comprehensive research with the same issue but more participants and using different tools for data compile.
Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Κύρια Αρχεία Διατριβής
Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Ηρακλείου Κρήτης για την επιμόρφωσή τους - Identifier: 154440
Internal display of the 154440 entity interconnections (Node labels correspond to identifiers)