Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54989
Title: Το άρθρο της Νέας Ελληνικής: Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές στη Β΄-βάθμια Εκπαίδευση
Authors: ΝΤΕΚΑ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ
metadata.dc.contributor.advisor: Τσόκογλου, Αγγελική
Keywords: είδη άρθρου στη Νέα Ελληνική
Issue Date: 26-Feb-2022
Abstract: Η συγκεκριμένη εργασία επικεντρώνεται στη μελέτη της κατηγορίας του άρθρου και των ειδών του. Αντλώντας υλικό από περιγραφικές γραμματικές, γλωσσολογικές μελέτες και σχολικά εγχειρίδια, εντοπίζουμε διαφορές στην καταγραφή του. Οι περιγραφικές γραμματικές περιγράφουν το άρθρο ως προσδιοριστικό στοιχείο του ονόματος, το κατηγοριοποιούν σε οριστικό και αόριστο με γνώμονα κυρίως την οριστικότητα και εστιάζουν στα περιβάλλοντα χρήσης τους. Τα γλωσσολογικά πορίσματα, επηρεασμένα από τη Γενετική Γραμματική, επισημαίνουν τον συντακτικό του ρόλο εντός της αναθεωρημένης δομής της ονοματικής φράσης περιγράφοντάς το ως κεφαλή και εισάγουν το μηδενικό ως τρίτη κατηγορία άρθρου. Τα σχολικά εγχειρίδια, ακολουθώντας έναν μορφολογικό προσανατολισμό στην περιγραφή των γραμματικών φαινομένων, κάνουν στοιχειώδη αναφορά στα είδη και τις ιδιότητες του άρθρου. Λαμβάνοντας υπόψη γλωσσολογικά δεδομένα και σύγχρονες περιγραφές της γλώσσας, επιχειρούμε μια διεξοδική καταγραφή των ειδών του άρθρου, των ιδιοτήτων και των λειτουργιών του σε διάφορα περιβάλλοντα χρήσης. Την αναλυτική καταγραφή των ειδών του άρθρου ακολουθεί μία διδακτική πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η οποία δεν αφορά το σύνολο του θεωρητικού πλαισίου της παρουσίασης του άρθρου, αλλά εστιάζει σε ελλείψεις και ανεπάρκειες της περιγραφής του στη γλωσσική διδασκαλία. Συγκεκριμένα, η επεξήγηση της έννοιας οριστικότητα, η ανάδειξη των περιβαλλόντων χρήσης της κατηγορίας του μηδενικού άρθρου και η επισήμανση της σύγχυσης που δημιουργείται στις περιπτώσεις παράλειψης άρθρου με την πραγμάτωση του μη εκπεφρασμένου άρθρου αποτελούν προτεινόμενα αντικείμενα δραστηριοτήτων. Η διδακτική πρόταση ολοκληρώνεται με την ανάδειξη περιπτώσεων αμφίσημης χρήσης των άρθρων και μία δραστηριότητα παραγωγής γραπτού λόγου όπου οι μαθητές/τριες θα αιτιολογούν τις χρήσεις των άρθρων κατά τη γλωσσική τους παραγωγή. Βασικός στόχος της διδακτικής πρότασης αποτελεί η εμβάθυνση των παιδιών στην κατηγορία του άρθρου και η κατανόηση της χρήσης του σε διάφορα περιβάλλοντα.
Supervisor: Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
509490.panagiotanteka.pdf.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons