Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54943
Title: Η γεωγραφική ποικιλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Στάσεις μαθητών και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησής της
Authors: Ζησιμοπούλου, Ελευθερία
metadata.dc.contributor.advisor: Κουτσούκος , Νίκος
Keywords: γεωγραφική ποικιλία;γλωσσικές στάσεις μαθητών;πρωτοβάθμια εκπαίδευση;διδακτικές προτάσεις
Issue Date: 26-Feb-2022
Abstract: Στην παρούσα εργασία διερευνώνται οι κοινωνιογλωσσικές στάσεις μαθητών δημοτικού απέναντι στις νεοελληνικές διαλέκτους/ιδιώματα και προτείνονται τρόποι αξιοποίησής τους στο πλαίσιο ενός προγράμματος γλωσσικής διδασκαλίας. Μία σύντομη ανασκόπηση των σχολικών εγχειριδίων και των Αναλυτικών Προγραμμάτων του Δημοτικού έδειξε την ελλιπή αναφορά τους σε θέματα γεωγραφικών ποικιλιών, γεγονός που καθιστά αδύνατη την έμπρακτη εξοικείωση του μαθητικού κοινού με τη γλωσσική ποικιλότητα της ελληνικής. Η διαπίστωση αυτή οδήγησε στον σχεδιασμό της έρευνάς μου που απευθυνόταν σε μαθητές της Ε΄ τάξης ενός δημοτικού σχολείου και είχε στόχο τη μελέτη των στάσεών τους απέναντι στις διαλεκτικές ποικιλίες. Από την έρευνα φάνηκε ότι οι στερεοτυπικές απόψεις περί ανωτερότητας της πρότυπης γλωσσικής μορφής κατασκευάζονται από πολύ νωρίς στη συνείδηση των ατόμων. Επομένως, ο ρόλος της εκπαίδευσης καθίσταται αναγκαίος αναφορικά με την καλλιέργεια του σεβασμού και της αποδοχής απέναντι στη γλωσσική ετερότητα. Γι’ αυτόν τον λόγο, παρουσιάζονται, ενδεικτικά, μέθοδοι συμπερίληψης των νεοελληνικών διαλέκτων/ιδιωμάτων στο πρόγραμμα διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος. Βασικοί άξονες στους οποίους στηρίχτηκαν οι προτάσεις μου ήταν η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ο εμπλουτισμός των σχολικών βιβλίων με διαλεκτικό υλικό και η αξιοποίηση στην τάξη κειμένων μαζικής κουλτούρας.
Supervisor: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
510166_ΖΗΣΙΜΟΠΟΥΛΟΥ_ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.pdfΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ1.85 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons