Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54940
Title: Εθνικές ταυτότητες στον διαφημιστικό λόγο της Aegean: Κριτική ανάλυση και διδακτική πρόταση
Authors: Γεργκανιάν, Μαρίνα
metadata.dc.contributor.advisor: Γεωργάλου, Μαρία
Keywords: τηλεοπτικές διαφημίσεις;κριτική ανάλυση λόγου;εθνικές ταυτότητες;βορειοευρωπαϊκότητα-νοτιοευρωπαϊκότητα;πολιτισμικά στερεότυπα;δεύτερη γλώσσα;κριτικός γραμματισμός;πολυγραμματισμοί;TV commercials;critical discourse analysis;national identities;Northern Europeanness-Southern Europeanness;cultural stereotypes;second language;critical literacy;multiliteracies
Issue Date: 26-Feb-2022
Abstract: Στην παρούσα εργασία μελετάται ο τρόπος με τον οποίο οικοδομούνται και προβάλλονται οι εθνικές ταυτότητες σε διαφημιστικά κείμενα, ενώ παράλληλα επιχειρείται η ανάδειξη των εθνοπολιτισμικών στερεοτύπων που αναπαράγονται, κυρίως μέσω του χιούμορ, τόσο σε γλωσσικό και σημειωτικό όσο και σε ευρύτερο κοινωνικοπολιτισμικό επίπεδο. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια διδακτική πρόταση που αξιοποιεί τα κείμενα αυτά προς τον σκοπό της καλλιέργειας του κριτικού γραμματισμού σπουδαστών/στριών της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, μέσα από την κριτική επίγνωση των εθνοπολιτισμικών στερεοτύπων. Με επιστέγασμα την Κριτική Ανάλυση Λόγου, και αξιοποιώντας το συνθετικό πλαίσιο ανάλυσης της Στάμου (2020), που περιλαμβάνει εργαλεία και έννοιες των μοντέλων των Bucholtz & Hall (2005), των Reisigl & Wodak (2001) και της Norris (2011), όπως επίσης και της Συστημικής-Λειτουργικής Γλωσσολογίας του Halliday και της τυπολογίας των Adaskou, Britten & Fahsi (1990), αναλύονται τέσσερις (4) τηλεοπτικές διαφημίσεις της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Aegean, εστιάζοντας τόσο σε γλωσσικά όσο και σε σημειωτικά μέσα. Από τις αναλύσεις αυτές προκύπτουν μοτίβα σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης, συμπεριφοράς/νοοτροπίας και γλωσσικής ποικιλίας των Βορειοευρωπαίων έναντι των Νοτιοευρωπαίων, και των Βορειοελλαδιτών έναντι των Νοτιοελλαδιτών, μέσω των οποίων αναπαράγονται στερεοτυπικές αντιλήψεις που συνθέτουν τις έννοιες της βορειοευρωπαϊκότητας, της νοτιοευρωπαϊκότητας, της βορειοελλαδικότητας και της νοτιοελλαδικότητας αντίστοιχα. Δύο εκ των τεσσάρων διαφημιστικών μηνυμάτων συνιστούν το εκπαιδευτικό υλικό μιας διδακτικής πρότασης που απευθύνεται σε ενήλικους/ες σπουδαστές/στριες προχωρημένου επιπέδου της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Μέσα από ερωτήσεις, συζητήσεις και ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες σχεδιασμένες βάσει των τεσσάρων επιπέδων του παιδαγωγικού μοντέλου των πολυγραμματισμών (Cope & Kalantzis, 2000) επιδιώκεται η καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού των εκπαιδευόμενων και η ενίσχυση της κριτικής επίγνωσης των εθνοπολιτισμικών στερεοτύπων, μέσα από τη συνειδητοποίηση του ιδεολογικού ρόλου της γλώσσας και της μαζικής κουλτούρας στη διαμόρφωση της κοινωνικής πραγματικότητας. Η κριτική επίγνωση των κυρίαρχων γλωσσικών και κοινωνικών ιδεολογιών που αναπαράγονται στα κείμενα μαζικής κουλτούρας εν γένει μπορεί να συμβάλει στην κοινωνική ενδυνάμωση και χειραφέτηση των εκπαιδευόμενων, ενώ στην περίπτωση σπουδαστών/στριών από διαφορετικές εθνοτικές ομάδες, στα οφέλη συγκαταλέγεται και η αποτελεσματικότερη και ταχύτερη ενσωμάτωση στην κοινωνία της γλώσσας-στόχου.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ_ΓΕΡΓΚΑΝΙΑΝ_ΜΑΡΙΝΑ_509466.pdfΔιπλωματική εργασία928.51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons