Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54934
Title: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην πολύγλωσση τάξη: Διερεύνηση απόψεων και πρακτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε σχέση με τη μητρική/πρώτη γλώσσα των πολύγλωσσων μαθητών
Authors: ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
metadata.dc.contributor.advisor: ΡΟΥΣΟΥΛΙΩΤΗ, ΘΩΜΑΗ
Keywords: διγλωσσία;μητρική/πρώτη γλώσσα
Issue Date: 27-Feb-2022
Abstract: Το σύγχρονο ελληνικό σχολείο αποτελεί ένα χώρο στον οποίο συναντώνται μαθητές από διαφορετικές χώρες και διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. Οι μαθητές αυτοί είναι ομιλητές διαφορετικών γλωσσών, γεγονός που αποτελεί πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα ελληνικά σχολεία. Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τη μητρική/πρώτη γλώσσα των πολύγλωσσων μαθητών, με απώτερο στόχο να συμβάλει στην πλούσια βιβλιογραφική συζήτηση γύρω από το ζήτημα της διγλωσσίας/πολυγλωσσίας στο σύγχρονο σχολείο. Το θεωρητικό μέρος της εργασίας πραγματεύεται τη διγλωσσία/πολυγλωσσία αρχικά ως γλωσσικό φαινόμενο και στη συνέχεια ως κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο. Επίσης, παρουσιάζονται οι σημαντικότερες θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με τον ρόλο της πρώτης/μητρικής γλώσσας στο σύγχρονο σχολείο. Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζονται επίσης οι πραγματικότητες που έχουν διαμορφωθεί στα σχολεία της Ελλάδας, τόσο σε σχέση με την παρουσία δίγλωσσων/πολύγλωσσων μαθητών όσο και σχετικά με τις απόψεις των εκπαιδευτικών γύρω από τις πρώτες/μητρικές γλώσσες των πολύγλωσσων μαθητών. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι μια εθνογραφική μελέτη περίπτωσης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ένα σχολείο του νομού Αιτωλοακαρνανίας και σε αυτή συμμετείχαν πέντε εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η συνέντευξη και η παρατήρηση τάξης. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν στην πλειοψηφία τους μια θετική στάση απέναντι στο φαινόμενο της διγλωσσίας/πολυγλωσσία και στις πρώτες/μητρικές γλώσσες των δίγλωσσων μαθητών. Ωστόσο, παρατηρήθηκε αδυναμία οι θετικές στάσεις να μεταφερθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό αποδεικνύει την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και την ανάγκη μιας αναθεώρησης του γενικότερου εκπαιδευτικού πλαισίου.
Supervisor: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.pdf714.55 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons