Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54933
Title: Νεανικές ταυτότητες και προσδοκίες της Δυτικής Αττικής μέσα από συνομιλίες και αφηγήσεις.
Authors: Παπάζογλου, Λάμπρος
metadata.dc.contributor.advisor: Κανάκης, Κώστας
Keywords: Αποκλίνουσα συμπεριφορά;αντισυμβατικός,;κοινότητα πρακτικής;διεπίδραση,;προσλεκτική ισχύς;αφηρημένη και συμφραστική σημασία.
Issue Date: 27-Feb-2022
Abstract: Περίληψη Η παρούσα εργασία προσεγγίζει ταυτότητες μαθητριών και μαθητών λυκείων των δυτικών προαστίων της Αθήνας. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία αφενός, γιατί η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί το πεδίο δράσης του συντάκτη και αφετέρου, γιατί οι έφηβες/έφηβοι του συγκεκριμένου προφίλ, που χαρακτηρίζεται από χαμηλή σχολική επίδοση, παραβατική και αντισυμβατική συμπεριφορά, χαμηλή κοινωνική προέλευση από κατώτερα μικροαστικά ή εργατικά στρώματα, υιοθετούν έναν ιδιαίτερο τρόπο γλωσσικής χρήσης που συνιστά ένα άκρως ενδιαφέρον γλωσσικό αποτύπωμα. Η μεθοδολογία λήψης των γλωσσικών δηλώσεων που ακολουθήθηκε είναι συνδυαστική, καθώς καταβλήθηκε προσπάθεια τα γλωσσικά δείγματα να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά και αυθόρμητα. Έτσι οι συνθήκες της μαγνητοφώνησης ακολούθησαν τον εθνογραφικό τύπο, λήφθηκαν κατά το πλείστο μέρος εκτός του σχολικού χώρου, στην ευρύτερη περιοχή των δυτικών προαστίων της Αθήνας, σε χώρους νεανικών συναθροίσεων όπως γήπεδα μπάσκετ, πλατείες, υπαίθριες καφετέριες κλπ. Το έναυσμα για την γλωσσική εκδήλωση των εφήβων ήταν ένα ερωτηματολόγιο που αφορούσε σε όσο το δυνατόν περισσότερες πτυχές της οικογενειακής, σχολικής και ευρύτερης κοινωνικής ζωής των συμμετεχόντων. Αποδείχτηκε στην πορεία ότι το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο πολύ γρήγορα εγκαταλειπόταν μια και οι αφηγητές ακολουθούσαν μια ιδιαίτερη πορεία ανάλογα με τα προσωπικά τους βιώματα και ανάγκες έκφρασης. Η εντυπωσιακή και πολύ πρόθυμη ανταπόκριση στην έκκληση για παραχώρηση συνεντεύξεων φανέρωσε την ανάγκη των συγκεκριμένων εφήβων για έκφραση και εξωτερίκευση του εσωτερικού τους προβληματισμού. Η μεθοδολογία προσέγγισης των νεανικών αφηγήσεων που ακολουθήθηκε ήταν συνδυαστική καθώς καταβλήθηκε προσπάθεια να γίνει αντιληπτός ο ιδιαίτερος τρόπος σύλληψης του κόσμου από τους αφηγητές, η θεώρηση της υπάρχουσας εμπειρίας, αλλά και η προσπάθεια αναδόμησης της πραγματικότητας μέσα από τις ιδιαίτερες γλωσσικές επιλογές του κάθε αφηγητή. Οι απομαγνητοφωνημένες αφηγήσεις και οι ενδεικτικές αναλύσεις τους προκρίθηκε να ταξινομηθούν σε κατηγορίες με κριτήριο τα κοινωνικά ζητήματα και χώρους όπου αναφέρονται. Έτσι δομήθηκαν στις εξής κατηγορίες: σχολείο, οικογένεια, σχέσεις με γονείς, γονεϊκά πρότυπα και ευρύτερη κοινωνική δράση, κοινωνικές αντιλήψεις. Έτσι από τις δεκατρείς συνολικά αφηγήσεις που περιέχονται στην εργασία, οι έξι αφορούν στις αντιλήψεις για το σχολείο, δύο καταπιάνονται με την οικογένεια και τις σχέσεις με τους γονείς και πέντε αναφέρονται στην ευρύτερη κοινωνική δράση και τις κοινωνικές αντιλήψεις των αφηγητών. Η γλωσσολογική ανάλυση των αφηγήσεων ανέδειξε ποικίλες πληροφορίες γύρω από τον τρόπο θέασης του κόσμου από τους νεαρούς αφηγητές. Τέλος παρουσιάζονται κάποια γενικότερα συμπεράσματα σε μια προσπάθεια να ομαδοποιηθούν οι εκφραζόμενες θέσεις, αλλά και τα χαρακτηριστικά των γλωσσικών εκφορών και να αναδειχθούν έτσι ενδεχομένως κάποιες κανονικότητες που φανερώνουν ίσως ευρύτερες κοινωνικές τάσεις και δυναμικές.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Πτυχιακή εργασία Λάμπρου Παπάζογλου std 503197.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons