Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54827
Title: Η αναπαράσταση των έμφυλων στερεοτύπων στον ειδησεογραφικό λόγο και η διδακτική τους αξιοποίηση στο πλαίσιο των Πολυγραμματισμών: Το ζήτημα των γυναικοκτονιών
Authors: Αδαμοπούλου, Ιωάννα
metadata.dc.contributor.advisor: Οικονομάκου, Μαριάνθη
Keywords: Γυναικοκτονία;Έμφυλα στερεότυπα;Ειδησεογραφικός λόγος;Κριτική Ανάλυση Λόγου;Συστημική Λειτουργική Γραμματική
Issue Date: 26-Feb-2022
Abstract: Το παρόν ερευνητικό εγχείρημα αποσκοπεί να αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο η υποκειμενοποίηση των δύο φύλων, η παραγωγή δηλαδή έμφυλων υποκειμένων, συνιστά μια διαδικασία υπο-κειμενοποίησης, μια επιτέλεση βασιζόμενη σε προκαθορισμένες δομές λόγου που υποβάλλουν το έμφυλο ον σε μια μακρά διαδικασία γίγνεσθαι. Προς την εκπλήρωση του παρόντος σκοπού, αξιοποιούμε τη λογοαναλυτική προσέγγιση της ΚΑΛ, η οποία μεταχειρίζεται δια του λόγου την κατασκευαστική δυναμική της γνώσης, ενώ παράλληλα αποκαλύπτει τις θεσμικές πρακτικές και αναπαραστάσεις που συμβάλλουν στην απροκάλυπτη και έμμεση σεξιστική κατηγοριοποίηση των γυναικείων υποκειμένων, διαιωνίζοντας την έμφυλη ανισότητα και βία στην οποία υπόκεινται. Η ανάδυση του γυναικοκτονικού φαινομένου, συντέλεσε στην εμμένεια του γυναικείου υποκειμενισμού από τον ανδρικό παράγοντα, ενώ παράλληλα αποφάνθηκε για την πατριαρχική αντιμετώπιση της γυναικείας βούλησης και σωματικότητας. Αξιοποιήσαμε λοιπόν ως μεθοδολογικό εργαλείο τη σημειολογική θεώρηση του Halliday, καθώς έτσι είναι δυνατό να διαπραγματευτούμε τις ιδεολογικές εννοήσεις και στάσεις των κειμενικών αναλυτών και να τις ερμηνεύσουμε βάσει των λεξικογραμματικών τους στοχεύσεων, τόσο στον άξονα της ιδεοποιητικής όσο και σε εκείνον της διαπροσωπικής λειτουργίας. Μετέπειτα, επιδιώκουμε να αποσυνθέσουμε την αντικειμενική πρόσληψη των δυνητικών νοημάτων που αναπαράγονται σχετικά με τους έμφυλους ρόλους και τις ταυτότητες των ανδρών και των γυναικών, διαμέσου της παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών. Κρίνουμε λοιπόν αναγκαία την κριτική πρόσληψη των κειμένων ειδησεογραφικού λόγου από τους μαθητές, έτσι ώστε οι ίδιοι, να εκφράζονται μέσα από τις κριτικές τους τοποθετήσεις μετασχηματίζοντας τα υπόρρητα νοήματα και υπονοήματα που κρύβονται πίσω από τις επιλογές των κειμενογράφων.
Supervisor: Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
509461_Αδαμοπούλου_Ιωάννα_pdf.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.03 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons