Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54780
Title: Έμφυλες αναπαραστάσεις στο μάθημα της Γλώσσας της Στ΄ Δημοτικού. Κριτική Ανάλυση Λόγου και πρόταση διδακτικής αξιοποίησης
Authors: Μπουκοβάλα, Ρόζα
metadata.dc.contributor.advisor: ΣΤΕΛΛΑΚΗΣ, ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ
Keywords: έμφυλες αναπαραστάσεις;σχολικά εγχειρίδια;Κριτική Ανάλυση Λόγου;κριτική γλωσσική επίγνωση
Issue Date: 25-Feb-2022
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η εξέταση των έμφυλων αναπαραστάσεων στα σχολικά εγχειρίδια της Στ΄ Δημοτικού. Τα σχολικά εγχειρίδια αποτελούν βασικό διδακτικό μέσο και πηγή πληροφοριών ενώ συγχρόνως συμβάλλουν στην υιοθέτηση αντιλήψεων και ιδεολογιών εκ μέρους των μαθητών/τριών. Για αυτόν τον λόγο θεωρείται σκόπιμο να μελετηθεί ο τρόπος που απεικονίζονται τα δύο φύλα καθώς και να προταθεί μία ενδεικτική διδακτική πρόταση. Ως εκ τούτου, αξιοποιώντας την Κριτική Ανάλυση Λόγου και ειδικότερα τη Συστημική Λειτουργική Γραμματική του Halliday και την Οπτική Σημειωτική των Kress και Van Leeuwen επιχειρείται γλωσσική και πολυτροπική ανάλυση τριών κειμένων από τα εν χρήσει γλωσσικά εγχειρίδια της Στ΄ Δημοτικού. Από την ανάλυση προκύπτει ότι αν και στα σχολικά κείμενα εντοπίζεται μία τάση εξισορρόπησης των δύο φύλων ωστόσο δεν ανατρέπονται οι παραδοσιακές έμφυλες αναπαραστάσεις. Υπό αυτό το πρίσμα, προτείνονται δραστηριότητες που βασίζονται στο μοντέλο των Πολυγραμματισμών. Απώτερος στόχος της διδακτικής πρότασης είναι να αναγνωρίζουν οι μαθητές/τριες τα έμφυλα στερεότυπα τα οποία διαμορφώνονται από τα κείμενα καθώς και την κοινωνική πραγματικότητα που κατασκευάζεται ώστε να επιτευχθεί η ολιστική αποδόμηση τους.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΔΕ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΜΠΟΥΚΟΒΑΛΑ.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons