Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54638
Title: Η κινητική αναπηρία στα κείμενα μαζικής κουλτούρας. Κριτική ανάλυση λόγου και παιδαγωγική αξιοποίησή της στο πλαίσιο του Κριτικού γραμματισμού.
Authors: Αναδιώτη, Αθηνά
metadata.dc.contributor.advisor: Σιπητάνος, Κωνσταντίνος
Keywords: Κριτική Ανάλυση Λόγου;διαφημιστικός λόγος;μοντέλο Πολυγραμματισμών;αναπηρία;Κείμενα Μαζικής Κουλτούρας;πολυτροπικά κείμενα
Issue Date: 26-Feb-2022
Abstract: Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η ανάλυση του διαφημιστικού λόγου για την αναπηρία, ενώ στο επίκεντρο τίθεται η κινητική αναπηρία, καθώς το ζήτημα αυτό υποβαθμίζεται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Γι’ αυτό δομείται μια πρόταση διδακτικού σεναρίου κριτικού γραμματισμού βασισμένη σε κείμενα μαζικής κουλτούρας, προκειμένου να γίνει διακριτή και να αναδειχτεί η κατασκευαστικότητα των ταυτοτήτων και όψεων μιας κοινωνικής πραγματικότητας. Τα Κείμενα Μαζικής Κουλτούρας αποτελούν προσφιλές έδαφος μια και εντάσσονται στη καθημερινότητα των παιδιών και μπορούν να αξιοποιηθούν παιδαγωγικά λαμβάνοντας υπόψη τη σύγχρονη πραγματικότητα, έτσι ακριβώς όπως έχει διαμορφωθεί με την επικράτηση των νέων τεχνολογιών, την εκτεταμένη χρήση του διαδικτύου και τη συνεχή εμφάνιση πολυτροπικών κειμένων. Όσον αφορά το θέμα της αναπηρίας έχει αποτελέσει αντικείμενο έρευνας και μελέτης αρκετών μελετητών γεγονός που αποκαλύπτει τις δυσκολίες που υπάρχουν ως προς το να ορίσουμε τον συγκεκριμένο όρο όπως επίσης και τα εμπόδια που συναντούμε για την τοποθέτηση μας με βάση τα δύο κυρίαρχα μοντέλα, το ιατρικό και το κοινωνικό. Παρόλα αυτά τα θέματα της αναπηρίας δεν έχουν γίνει σε μεγάλο βαθμό αντικείμενα μελέτης του κριτικού γραμματισμού. Είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να προβούν σε μια κριτική ανάλυση, ώστε να είναι σε θέση να αντιληφθούν τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η κινητική αναπηρία στα ΚΜΚ και ιδιαίτερα στις διαφημίσεις και το πώς αναπαράγονται κυρίαρχες στερεοτυπικές αντιλήψεις για τα ανάπηρα άτομα με απώτερο σκοπό την ανάπτυξη κριτικής γλωσσικής επίγνωσης. Η επαφή, η μελέτη, η επεξεργασία και η ανάλυση διαφημιστικών κειμένων διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο ώστε να διακρίνουν οι μαθητές/τριες τα γλωσσικά στοιχεία αλλά και άλλους σημειωτικούς πόρους μέσω των οποίων προωθούνται ιδεολογίες, καλλιεργούνται στερεότυπα, διαμορφώνονται συγκεκριμένες ταυτότητες αλλά και μια συγκεκριμένη όψη της κοινωνικής πραγματικότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο επιλέχθηκαν τρεις διαφημίσεις που αποτυπώνουν την κινητική αναπηρία, η ανάλυση των οποίων στηρίχτηκε στην Κριτική Ανάλυση Λόγου του Fairclough, στη Συστημική Λειτουργική Γραμματική του Halliday και στην Οπτική Γραμματική των Kress & van Leeuwen. Με βάση αυτήν την ανάλυση προτείνεται, λοιπόν, μια διδακτική πρόταση που λαμβάνει υπόψη το μοντέλο των Πολυγραμματισμών και έχει ως στόχο την κριτική επίγνωση των μαθητών/τριων απέναντι στην κινητική αναπηρία μέσα από τη συνειδητοποίηση των τρόπων κατασκευής κοινωνικών ανισοτήτων στον διαφημιστικό λόγο με σκοπό την άρση εδραιωμένων στερεοτυπικών στάσεων.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
509462_ΑΝΑΔΙΩΤΗ_ΑΘΗΝΑ.pdfΚυρίως σώμα Διπλωματικής2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.