Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54037
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΛόης, Γεώργιος Νεκτάριος-
dc.contributor.authorΠαπαποστόλου, Πολυξένη-
dc.date.accessioned2021-10-20T07:32:07Z-
dc.date.available2021-10-20T07:32:07Z-
dc.date.issued2021-09-25-
dc.identifier.urihttps://apothesis.eap.gr/handle/repo/54037-
dc.description.abstractΗ αντιπαράθεση ανάμεσα στην Ανατολική Ορθόδοξη και την Δυτική Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία εδώ και μία χιλιετία, απετέλεσε πραγματικά ένα μελανό σημείο στην ιστορία του χριστεπώνυμου Εκκλησιαστικού σώματος. Καθίσταται πρόσκομμα στην προσπάθεια και στην κοπιώδη πορεία του αγωνιζόμενου και του θριαμβεύοντος σώματος του σαρκωμένου Υιού και Λόγου του Θεού, στην εσχατολογική προοπτική και πορεία του προς την τελική σωτηρία της Βασιλείας του Θεού. Η εν λόγω εξέλιξη, η οποία κυοφορήθηκε και σταδιακά μορφοποιήθηκε στο διάβα των αιώνων πριν από το οριστικό Σχίσμα του 1054, ήταν εν προκειμένω, το αποτέλεσμα μιας σειράς συσσωρευμένων διεργασιών, οι οποίες υφίσταντο και στην πορεία εξελίσσονταν με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Παράλληλα, οι διαδικασίες αυτές, ήσαν συνυφασμένες με στοιχεία, όπως ζητήματα θεολογικού και δογματικού χαρακτήρα, επί παραδείγματι εκείνο της διδασκαλίας του Filioque. Αύτη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε τοπικές Εκκλησίες της Ιβηρικής χερσονήσου (Σύνοδος Τολέδο, 589 μ.Χ), ενώ στην πορεία αναφύονταν και άλλες διαφοροποιήσεις (ίσως ήσσονος σημασίας), δηλαδή το θέμα της αγαμίας των κληρικών στην Δύση, η χρήση άζυμου άρτου στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και άλλες. Πέραν των θεολογικών και δογματικών παραγόντων και διαφοροποιήσεων, θεωρείται απαραίτητο να ληφθεί υπ’ όψιν και το θέμα των διαφόρων πολιτικών φιλοδοξιών και ωφελειών τα οποία ενέσκηψαν στο πέρασμα των αιώνων. Συμφεροντοροθηρίες οι οποίες εκφράστηκαν άλλωστε μέσα από την διαδικασία της σταδιακής προσκόλλησης των Παπών της Ρώμης προς τους Φράγκους. Οι δεύτεροι, από την περίοδο ήδη του πρώιμου Μεσαίωνα, είχαν προβάλλει την διάθεσή τους για γεωπολιτική αντιπαράθεση με το Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος. Στα ανωτέρω, σαφώς προστίθεται το ζήτημα του Παπικού πρωτείου, το οποίο αναντιλέκτως, ουδέποτε κατέστη επιτεύξιμο εκ μέρους της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.el_GR
dc.format.mediumΗλεκτρονικό Αρχείο - Digital Fileel_GR
dc.language.isoΕλληνικά-elel_GR
dc.publisherΕλληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open Universityel_GR
dc.relationΗ Ορθοδοξία στον 20ο αιώνα, Τόμος Γ΄, Ο Διάλογος της Ορθοδοξίας με Δύση και Ανατολήel_GR
dc.relationΗ Ορθοδοξία στον 20ο και τον 21ο αιώνα, Η Ορθόδοξη Εκκλησία και η Οικουμενική Κίνησηel_GR
dc.relationΓενική Ιστορία της Ευρώπης από τον 6ο ως τον 18ο αιώναel_GR
dc.subjectΣχίσμαel_GR
dc.subjectSchismel_GR
dc.subjectFilioqueel_GR
dc.subjectFilioqueel_GR
dc.subjectΕκκλησίαel_GR
dc.subjectChurchel_GR
dc.titleΤο σχίσμα των Εκκλησιών (1054): Αίτια - συνέπειες - προοπτικήel_GR
dc.typeΔιπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertationel_GR
dc.title.titlelatinThe schism of the Churches (1054): Causes - consequences - perspectiveel_GR
dc.description.abstractlatinThe confrontation between the Eastern Orthodox and the Western Roman Catholic Church for about a millennium has really been a black mark in the history of the ecclesiastical body. It is a stigma, both in relation to the effort and the struggle of the struggling and triumphant body of the incarnate Son and Word of God, in relation to his eschatological perspective and his path to the final salvation of the Kingdom of God. It is indicative, at the same time, of course, that here at the same time we are dealing with an evolution, which had already been conceived even centuries before the final schism of 1054. It was, in other words, the result of a series of specific processes, which had began to exist long ago and that along the way evolved in a certain way. These processes, moreover, were intertwined with elements such as some theological and dogmatic issues, such as that of Filioque's teaching, which had appeared for centuries for the first time in local churches on the Iberian Peninsula. although at the same time, it is true that in the course of time other differences (perhaps minor) had emerged, such as the heat of the celibacy of the clergy in the West, the use of unleavened bread in the sacrament of Holy Eucharist, etc. In addition to the theological and dogmatic factors and differences, it would be possible here to take into account the issue of the various political ambitions and interests that had emerged over the centuries. Interests that had been expressed through the process of gradual attachment of the popes of Rome to the Franks, who since the period of the early Middle Ages, had expressed their willingness for geopolitical confrontation with the Eastern Roman State. To all this, of course, one can add the issue of the papal primacy, which of course was never to be tolerated by the Eastern Orthodox Church.el_GR
dc.bibliography.number17el_GR
dc.audienceΣπουδές στην Ορθόδοξη Θεολογία / ΟΡΘel_GR
dc.coverage.pages97el_GR
dc.coverage.references44el_GR
dc.coverage.appendixes0el_GR
dc.description.otherΠεριέχει : εικόνεςel_GR
dc.contributor.advisor1Τζουμέρκας, Παναγιώτης-
Appears in Collections:ΟΡΘ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
122561_ΠΑΠΑΠΟΣΤΟΛΟΥ_ΠΟΛΥΞΕΝΗ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.