Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/51399
Title: Η κατασκευή ταυτοτήτων στον αφηγηματικό λόγο. Η παιδαγωγική αξιοποίηση στο γλωσσικό μάθημα.
Authors: Διαμαντοπούλου, Ευανθία
metadata.dc.contributor.advisor: Γκαραβέλας, Κωνσταντίνος
Keywords: Κριτική Ανάλυση Λόγου;Κριτικός γραμματισμός;Κριτική γλωσσική επίγνωση;Πολυγραμματισμοί
Issue Date: 31-Jul-2021
Abstract: Οι πρόσφατες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο και η αυξανόμενη προσφυγική εισροή καθιστούν αναγκαία τη συνειδητοποίηση της πλειονοτικής ταυτότητας και τον επαναπροσδιορισμό της κυρίαρχης κοινωνίας. Καθώς το αφηγηματικό κείμενο αποτελεί ιδανικό πεδίο ανάδειξης ταυτοτήτων, στην παρούσα εργασία εξετάζεται η πλειονοτική ταυτότητα όπως διαμορφώνεται στις αφηγήσεις προσφύγων. Συγκεκριμένα, αναλύονται τέσσερα αφηγηματικά κείμενα προσφύγων γραπτού και προφορικού λόγου. Με δύο μεθοδολογικά εργαλεία, τη Συστημική – Λειτουργική Γραμματική του M.A.K. Halliday αλλά και το μοντέλο τοποθέτησης του Bamberg εντοπίζονται και αναλύονται τα γλωσσικά μέσα που διαμορφώνουν τις ταυτότητες της κυρίαρχης ομάδας στον αφηγηματικό λόγο μειονοτικών ομάδων. Στη συνέχεια και με βάση την αφηγηματική ανάλυση στο πρώτο μέρος, προτείνεται ένα πρόγραμμα Κριτικού Γραμματισμού σε σχέση με το γλωσσικό μάθημα. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς της Στ’ τάξης του Δημοτικού. Σκοπός του προγράμματος είναι η καλλιέργεια της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των μαθητών/τριών. Η διδακτική πρόταση αναπτύσσεται σε τέσσερις φάσεις με βάση το μοντέλο των Πολυγραμματισμών λαμβάνοντας υπόψη την ελληνική σχολική πραγματικότητα.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ευανθία Διαμαντοπούλου.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons