Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/51390
Title: Κριτική Ανάλυση Λόγου και Πολυγραμματισμοί: Αναπαραστάσεις προσφύγων και μεταναστών σε κείμενα μαζικής κουλτούρας
Authors: ΜΠΙΘΑ, ΙΩΑΝΝΑ
metadata.dc.contributor.advisor: Οικονομάκου , Μαριάνθη
Keywords: ΚΑΛ;ΣΛΓ;Μοντέλο Πολυγραμματισμών;υβριδικές ταυτότητες;πρόσφυγες;αφηγήσεις;μετανάστες
Issue Date: 31-Jul-2021
Abstract: Σε μια ταχύτατα εξελισσόμενη, πολυπολιτισμική και πολυφωνική κοινωνία, η οποία εμπλουτίζεται πολιτισμικά με τις διαρκώς αυξανόμενες εισροές προσφύγων και μεταναστών/-τριών, γεννάται η ανάγκη ανάδειξης των Λόγων μειονοτικών ομάδων, ώστε να συνδεθούν και να ερμηνευτούν σύμφωνα με το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο, εντός του οποίου αρθρώνονται. Η συγκεκριμένη εργασία, αξιοποιώντας εργαλεία από την Κριτική Ανάλυση Λόγου (ΚΑΛ) προσεγγίζει το προσφυγικό και μεταναστευτικό βίωμα και εξετάζει ποικίλες αφηγήσεις προσφύγων και μεταναστών/-τριών, φωτίζοντας πτυχές των πολυσύνθετων, υβριδικών ταυτοτήτων τους. Μέσα από τη Συστημική Λειτουργική Γραμματική (ΣΛΓ) του M.A.K. Halliday και την ανάλυση της αναπαραστατικής και διαπροσωπικής λειτουργίας, αναδεικνύεται η ιδιότητα της γλώσσας ως κοινωνικής πρακτικής και η συνακόλουθη προσπάθεια των προσφύγων και μεταναστών/-τριών να (επαν)ερμηνεύσουν το βίωμά τους, να καθορίσουν τη θέση τους σε σχέση με το(ν) Άλλο και να διεκδικήσουν της νέα τους θέση στον κόσμο. Στο επίκεντρο της μελέτης τοποθετούνται ιστορίες που αναδεικνύουν τον ρόλο που διαδραματίζει το τραύμα στην πρόσληψη και την κατασκευή των γεγονότων από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες/-τριες, είτε αυτό σχετίζεται με τον πόλεμο, είτε με την εγκληματικότητα, τη βία, τη φτώχεια ή τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις που αντιτίθενται προς το θρησκευτικό αίσθημα της χώρας τους. Ο ρόλος της ιδεολογίας γίνεται φανερός στην πλειονότητα των αφηγήσεων, ωστόσο οι περισσότεροι/-ες αφηγητές/-τριες προσφέρουν έμμεσες και συγκεκαλυμμένες αξιολογήσεις για τα γεγονότα που τους στιγμάτισαν. Άλλοι, βέβαια, δεν διστάζουν να προβούν σε ρητές αξιολογήσεις, αναφορικά με τη χώρα καταγωγής και τη χώρα υποδοχής, σπάζοντας το σύνηθες μοτίβο του φόβου και της σιωπής, τολμώντας, μάλιστα, να μιλήσουν μπροστά σε μια κάμερα, προκειμένου να ακουστεί και να αναδειχθεί ο Λόγος τους και όσων εκπροσωπούν. Η ανάδειξη των φωνών, που είτε ακολουθούν το μοτίβο της σιωπής είτε τολμούν να αναδείξουν την πραγματική όψη του προσφυγικού/μεταναστευτικού βιώματος, κρίνεται απαραίτητη και εντός του σχολικού πλαισίου, ιδίως σε μια εποχή που οι τάξεις, όπως και οι κοινωνίες, είναι πολυφωνικές και πολυπολιτισμικές. Για τον λόγο αυτό, μέσα από το Μοντέλο των Πολυγραμματισμών σχεδιάζεται μια διδακτική πρόταση, η οποία στοχεύει στην ανάδειξη των μειονοτικών φωνών, προκειμένου να ακουστούν και εντός των τάξεων, προωθώντας την κριτική γλωσσική επίγνωση των μαθητών/-τριών.
Supervisor: Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons