Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/51369
Title: Αναπαραστάσεις του διαφορετικού Άλλου σε Σύγχρονα Κειμενικά Περιβάλλοντα στο Πλαίσιο της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου: Διδακτικές Προτάσεις
Authors: Ηλιάδου, Μαρία
metadata.dc.contributor.advisor: Οικονομάκου, Μαριάνθη
Keywords: Κριτική Ανάλυση Λόγου;Critical Discourse Analysis;Ξενοφοβικός και ρατσιστικός λόγος;Xenophobic and Racist Discourse;Λόγος μαζικής κουλτούρας;Mass Culture Discourse.  ;Πολυγραμματισμοί;Multilingualism
Issue Date: 31-Jul-2021
Abstract: Οι συνθήκες οικονομικής κρίσης που επικρατούν στη χώρα μας την τελευταία δεκαετία έχουν εντείνει τα φαινόμενα ξενοφοβικού και ρατσιστικού λόγου είτε άμεσα είτε συγκαλυμμένα. Ο τρόπος που παρουσιάζεται ο άλλος συχνά οδηγούν στην κατασκευή μιας συγκεκριμένης κοινωνικής πραγματικότητας. Οι σημερινές μετα-νεωτερικές κοινωνίες είναι σε μεγάλο βαθμό κειμενικά διαμεσολαβημένες, εφόσον μαθαίνουμε νέα για τον κόσμο μέσω των ΜΜΕ και καλούμαστε να τοποθετηθούμε απέναντι σε ταυτότητες που τα κείμενα μαζικής κουλτούρας κατασκευάζουν. Στη βάση των πολλαπλών και αντιτιθέμενων κατασκευών της κοινωνικής πραγματικότητας σημασία έχει όχι μόνο τι λέγεται αλλά και πώς λέγεται. Για αυτούς τους λόγους, στην παρούσα εργασία επιχειρήθηκε η κριτική ανάλυση λόγου δύο επίκαιρων κειμένων που προβάλλουν ρατσιστικά στερεότυπα με μεθοδολογικό εργαλείο ανάλυσης τη Συστημική Λειτουργική Γραμματική του Halliday. Στον αντίποδα, μέσα από άλλα δύο κείμενα που αντιπαρατίθενται στα πρώτα έγινε προσπάθεια, μέσω κοινωνιογλωσσικής ανάλυσης, για αποδόμηση ανάλογων στερεοτύπων. Τα κείμενα που επιλέχτηκαν υπηρετούν διαφορετικά κειμενικά είδη, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των σύγχρονων κειμενικών περιβαλλόντων. Επιπλέον, ως απώτερος στόχος της εργασίας τέθηκε η συνειδητοποίηση από μέρους των μαθητών/τριών πως η αντίληψή μας, γενικά, για την κοινωνική πραγματικότητα διαμορφώνεται από την ιδεολογική κατεύθυνση των δημιουργών των κειμένων και, ειδικότερα, πως η στάση μας και οι αντιλήψεις μας για την προσφυγιά και τη μετανάστευση επηρεάζονται από τις θετικές ή αρνητικές αξιολογήσεις του δημόσιου λόγου. Η επεξεργασία τέτοιων κειμένων με τη βοήθεια του Κριτικού Γραμματισμού μπορεί να βοηθήσει τους/τις μαθητές/ριες να αντιληφθούν τους γλωσσικούς μηχανισμούς και άλλους σημειωτικούς πόρους μέσω των οποίων τα κείμενα αναπαριστούν και προβάλλουν συγκεκριμένες όψεις της πραγματικότητας λόγω της διαμεσολάβησης της ιδεολογικής φόρτισης του δημιουργού τους. Για την ικανοποίηση του στόχου αυτού στην εργασία περιλαμβάνεται συγκεκριμένη διδακτική πρόταση στην οποία αξιοποιείται το Μοντέλο των Πολυγραμματισμών. Λέξεις – κλειδιά: Κριτική Ανάλυση Λόγου, ξενοφοβικός και ρατσιστικός λόγος, Πολυτροπικά κείμενα, Κριτικός Γραμματισμός, Πολυγραμματισμοί, Συστημική Λειτουργική Γραμματική, Λόγος Μαζικής Κουλτούρας.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΗΛΙΑΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΛ.pdfΔιπλωματική Εργασία2.19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons