Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/50545
Title: Αναπαραστάσεις της Αναπηρίας σε Κείμενα Μαζικής Κουλτούρας: Προσεγγίζοντας τον Αυτισμό μέσα από διδακτικές κριτικές παρεμβάσεις
Authors: Μάρκου-Νικάνδρου, Δήμητρα
metadata.dc.contributor.advisor: Οικονομάκου, Μαριάνθη
Keywords: Αναπαραστάσεις;Representations;Αναπηρία;Disability;Αυτισμός;Autism;Κριτική Ανάλυση Λόγου;Critical Discourse Analysis;πολυγραμματισμοί;multiliteracies;Κείμενα Μαζικής Κουλτούρας;Mass Culture Texts
Issue Date: 21-Mar-2021
Abstract: Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η ανάδειξη των διαφορετικών αναπαραστάσεων της αναπηρίας στα Κείμενα Μαζικής Κουλτούρας. Το ζήτημα της αναπηρίας έχει απασχολήσει πολλούς επιστημονικούς κλάδους και για αυτόν τον λόγο ερευνάται εκτενώς αποκαλύπτοντας νέα δεδομένα. Στην παρούσα εργασία, μελετώνται οι διαφορετικές αναπαραστάσεις της αναπηρίας αναδεικνύοντας τα δύο κυρίαρχα μοντέλα για αυτήν, το ιατρικό και το κοινωνικό, τα οποία αντιπροσωπεύουν και τους κυρίαρχους λόγους (discourses) και τις κυρίαρχες στάσεις. Στη συγκεκριμένη εργασία, μέσα από το μεθοδολογικό υπόβαθρο της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου (στο εξής ΚΑΛ), διερευνώνται οι αναπαραστάσεις του αυτισμού στην τηλεοπτική σειρά «Η λέξη που δε λες» και σε τρεις εικόνες παιδιών με αυτισμό. Επιπλέον, αξιοποιώντας το τρισδιάστατο μοντέλο του Fairclough και τη Γραμματική Οπτικού Σχεδίου των Kress & van Leeuwen για την ανάλυση, διαπιστώθηκαν οι κυρίαρχες αναπαραστάσεις για τις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (στο εξής, ΔΑΦ). Σκοπός της εργασίας είναι ο εντοπισμός γλωσσικών και εξωγλωσσικών στοιχείων και κυρίαρχων αναπαραστάσεων σε πολυτροπικά κείμενα που αναδεικνύουν και διαμορφώνουν τις αρνητικές κυρίως στάσεις και αντιλήψεις της κοινωνίας για τον αυτισμό. Συγχρόνως, η εργασία πλαισιώνεται από την αξιοποίηση των επιλεγμένων Κειμένων Μαζικής Κουλτούρας (στο εξής ΚΜΚ) στη διδακτική διαδικασία. Η μαζική κουλτούρα παίζει καθοριστικό ρόλο στην καθημερινότητα των μαθητών/τριών, για αυτό τον λόγο επιλέγεται συχνά για τη γλωσσική διδασκαλία. Η διδακτική πρόταση στηρίζεται στο μοντέλο των Πολυγραμματισμών και, μέσω του κριτικού γραμματισμού, οι μαθητές/τριες μπορούν να προσεγγίσουν τον αυτισμό με μια κριτική ματιά. Οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με τη ΔΑΦ, εφόσον την προσεγγίζουν τόσο από τη μεριά του ίδιου του αυτιστικού παιδιού, όσο και από τη μεριά του οικείου περιβάλλοντος. Πρόκειται για μια πρόταση διδασκαλίας που έχει ως βασικό στόχο την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αναπλαισίωση στερεοτυπικών αντιλήψεων στο σχολικό περιβάλλον.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
504141_Μάρκου-Νικάνδρου_Δήμητρα.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.