Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/50495
Title: Γλωσσικές ιδεολογίες στο λόγο του διδακτικού υλικού στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: πρόταση ανάπτυξης κριτικού γραμματισμού
Authors: Μπούρα, Βασιλική
metadata.dc.contributor.advisor: Σιπητάνος, Κωνσταντίνος
Keywords: Κριτική Ανάλυση Λόγου;Νεοελληνική Γλώσσα;σχολικά εγχειρίδια;γλωσσικές αναπαραστάσεις;κριτικός γραμματισμός
Issue Date: Mar-2021
Abstract: Το σχολικό βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου και οι γλωσσικές αναπαραστάσεις που κατασκευάζουν τα κείμενά του σε σχέση με γλωσσικά ζητήματα και στάσεις για τη γλώσσα αποτελούν το αντικείμενο έρευνας της παρούσας εργασίας. Συγκεκριμένα, από τη 2η ενότητα του σχολικού βιβλίου με τίτλο «Γλώσσα-Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου» επιλέχθηκαν κείμενα που αναπαριστούν στάσεις και ιδεολογίες για τα ζητήματα της γλωσσικής μεταβολής και της γλωσσικής υποχώρησης. Τα κείμενα μελετήθηκαν ως φορείς ιδεολογικού περιεχομένου διαμορφωμένα στο ευρύτερο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον τους. Αναλύθηκαν σύμφωνα με την Κριτική Ανάλυση Λόγου. Συγκεκριμένα, αξιοποιήθηκε η Συστημική Λειτουργική Γραμματική του Halliday για την περιγραφική ανάλυση και στη συνέχεια τα κείμενα μελετήθηκαν ως πρακτική λόγου και κοινωνική πρακτική. Η ανάλυση οδήγησε στο συμπέρασμα ότι τα κείμενα ως οργανικό μέρος της διδακτικής ενότητας αναπαράγουν το λόγο της απειλούμενης γλώσσας από την καταλυτική επίδραση της αγγλικής, σύμφωνα με τον οποίο ο δανεισμός και η γλωσσική επαφή αποτελούν σημάδια παρακμής για τη γλώσσα και απειλή για την κουλτούρα των ομιλητών της. Στο τέλος της εργασίας σχεδιάστηκε μια διδακτική πρόταση σύμφωνα με τις αρχές του κριτικού γραμματισμού.
Supervisor: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
διπλωματική_εργασία_μπούρα_βασιλική.pdf620.9 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons