Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/50309
Title: Λάθη στη γλώσσα των νέων και όψεις (εξω)γλωσσικής θεωρίας-ιδεολογίας. Μια κριτική διερεύνηση της εξέλιξης του ζητήματος
Authors: ΠΑΠΑΜΙΚΡΟΥ, ΑΛΙΚΗ
metadata.dc.contributor.advisor: ΦΙΛΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Keywords: Γλώσσα των νέων/Language of young people;γλωσσικά λάθη/linguistic errors;γλωσσική αλλαγή/linguistic change;γλωσσική ιδεολογία/linguistic ideology;κριτική διερεύνηση/critical inquiry
Issue Date: 20-Mar-2020
Abstract: H «γλώσσα των νέων» είναι στην ουσία μια κοινωνιόλεκτος (Ανδρουτσόπουλος, 2001), η οποία με τα χρόνια εμπλουτίζεται διαρκώς, επηρεάζοντας αναπόφευκτα τη νέα ελληνική γλώσσα συνολικά. Το γεγονός αυτό έχει πολύ λογικά έχει κεντρίσει τόσο το ενδιαφέρον των κοινωνιογλωσσολόγων και των μέσων μαζικής ενημέρωσης, καθώς και όλων σχεδόν των ενηλίκων ομιλητών γενικά, κυρίως λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κοινωνιολέκτου, αλλά και εξαιτίας των διαφορετικών στάσεων απέναντί της, των ταυτοτήτων που δημιουργούνται μέσω αυτής και τέλος λόγω των γλωσσικών «λαθών» που εντοπίζονται σε αυτή. Η συγκεκριμένη λοιπόν γλωσσική ποικιλία αντλεί στοιχεία μέσα από τις δραστηριότητες αλλά και τα ενδιαφέροντα των ομιλητών/ομιλητριών της, όπως η μουσική, οι τηλεοπτικές εκπομπές, ο κινηματογράφος, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όλα αυτά προσδίδουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στον λόγο των νέων, μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η συσπείρωσή τους και παράλληλα η διαφοροποίησή τους από άλλες κοινωνικές ομάδες, ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται και η λεγόμενη «νεανική ταυτότητα». Επιπλέον, τα παραπάνω, σε συνδυασμό με κάποιους άλλους παράγοντες, τους οδηγούν συχνά στα λεγόμενα «γλωσσικά λάθη» με αποτέλεσμα να βρίσκονται μονίμως στο επίκεντρο της προσοχής. Η χρήση της γλώσσας από τους νέους συχνά ενοχλεί, επειδή ακριβώς μεταδίδει έμμεσα αλλά ισχυρά τέτοια νοήματα αμφισβήτησης. Και είναι συνηθισμένη παρανόηση το να κρίνεται ως «λαθεμένη», «φτωχή» ή «κακής ποιότητας». Την άρνηση των κοινωνικών αξιών, την παραβίαση των απαγορεύσεων, την επιθετικότητα, και την καταστροφή της «καθώς πρέπει» ομιλίας συχνά οι τυχαίοι ακροατές, και όχι συνήθως οι συνομιλητές-δέκτες, την ακούνε ως γλωσσική καταστροφή, ενώ στην ουσία αποτελεί γλωσσική δημιουργικότητα (Φραγκουδάκη, 1987). Για τη συγκεκριμένη εργασία διενεργήθηκε βιβλιογραφική έρευνα που αφορά κυρίως στη θεωρητική όψη των γλωσσικών λαθών, τα «λάθη» στη γλώσσα των νέων, το ρόλο της γλωσσικής αλλαγής μετά το 1975, καθώς και τις στάσεις που επικρατούν γύρω από το ζήτημα ης «κακής χρήσης» της γλώσσας από τους νέους. Με απλά λόγια, εξετάζεται το πώς έχει εξελιχθεί η μελέτη του φαινομένου από το 1976 και μετά, αλλά και μέσα σε ποιο πλαίσιο (γλωσσικό, κοινωνιογλωσσικό, εκπαιδευτικό και ιδεολογικό). Η μελέτη αυτή λοιπόν είναι κατά βάση μια κριτική βιβλιογραφική επισκόπηση του φαινομένου.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
504337_ΠΑΠΑΜΙΚΡΟΥ_ΑΛΙΚΗ.pdfκυρίως σώμα διπλωματικής1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.