Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/50306
Title: Κριτική ανάλυση επίκαιρων περιβαλλοντικών κειμένων και διδακτική αξιοποίησή τους στο πλαίσιο της παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού
Authors: Χαζαρίδου, Παρασκευή
Chazaridou, Paraskevi
metadata.dc.contributor.advisor: Οικονομάκου, Μαριάνθη
Keywords: κριτική ανάλυση λόγου, περιβαλλοντολογικός λόγος, ειδησεογραφικός λόγος, μοντέλο των πολυγραμματισμών, κριτικός γραμματισμος, κριτική γλωσσική επίγνωση, γραμματική της οπτικής σύνθεσης, ιδεολογική πλαισίωση, νέες τεχνολογίες, Τ.Π.Ε
Issue Date: 21-Mar-2021
Abstract: Στην παρούσα εργασία επιχειρήθηκε σχεδιασμός και υλοποίηση διδακτικής εφαρμογής σύμφωνα με το Μοντέλο των Πολυγραμματισμών (Kalantzis & Cope, 2001) στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού με την παράλληλη χρήση νέων τεχνολογιών. Για την εφαρμογή αυτή αξιοποιήθηκαν δύο πολυτροπικά άρθρα από έγκυρες διαδικτυακές πηγές, τα οποία αφορούσαν την μεταλλευτική δραστηριότητα στις Σκουριές Χαλκιδικής. Το πρώτο άρθρο, πλούσιο σε περιβαλλοντολογικό λόγο, τάσσεται κατά των εξορύξεων σε αντίθεση με το δεύτερο στο οποίο παρουσιάζεται το έργο ως εξαιρετικά επωφελές. Στη διδακτική εφαρμογή εντάχθηκε ακόμη και η επεξεργασία αφίσας για τον εμπλουτισμό της με μία τρίτη οπτική της πραγματικότητας, όπως αυτή κατασκευάζεται σε ένα άλλου είδους πολυτροπικό μέσο. Για την ανάλυση των άρθρων, αξιοποιήθηκε η ΣΛΓ του Halliday (Λύκου, 2000), για την ανίχνευση του ιδεολογικού τους υπόβαθρου, η ανάλυση του Fairclough (2015) στο μακροεπίπεδο, ενώ για την ανάλυση των εικόνων και της αφίσας η Γραμματική του Οπτικού Σχεδιασμού των Kress & van Leeuwen (Παπαδημητρίου, 2010). Σκοπός της εργασίας ήταν αφενός η εξοικείωση των μαθητών/τριων με πολυτροπικά κείμενα, καθώς η ουσιαστική επαφή τους με αυτά είναι εξαιρετικά περιορισμένη στο Δημοτικό σχολείο, και αφετέρου, μέσα από τη συνακόλουθη γλωσσική και οπτική επεξεργασία, να αποκτήσουν κριτική γλωσσική επίγνωση κατανοώντας τον ρόλο της γλώσσας και της εικονιστικής πλαισίωσης στην κατασκευή της κοινωνικής πραγματικότητας. Ακόμη, επιδιώχθηκε μέσα από τον εντοπισμό διαφόρων γλωσσικών πρακτικών, τα μαθητικά υποκείμενα να αντιληφθούν την ιδεολογική πλαισίωση του ειδησεογραφικού λόγου και να αποκτήσουν “γλωσσικές” αντιστάσεις (Π.Σ, 2011: 25). Επιπρόσθετα, το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας καταλαμβάνει το ερευνητικό κομμάτι, καθώς πρόκειται για μια αναλυτική διδακτική προσέγγιση λαμβάνοντας υπόψη το γνωστικό και ψυχοκινητικό υπόβαθρο των μαθητών αυτής της ηλικίας. Η ιδιαιτερότητάς της έγκειται στο γεγονός ότι σχεδιάστηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί στο περιβάλλον της τηλεκπαίδευσης, καθώς τα σχολεία ήταν κλειστά για λόγους πρόληψης του ιού Covid 19. Για τον λόγο αυτό αξιοποιήθηκαν αρκετά ψηφιακά εργαλεία για τη δημιουργία φύλλων εργασίας και ψηφιακών παιχνιδιών, εμπλέκοντας τους μαθητές/τριες στην χρήση των Τ.Π.Ε.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΔΕΔΕ_Chazaridou_504640.pdfΚριτική ανάλυση επίκαιρων περιβαλλοντικών κειμένων και διδακτική αξιοποίησή τους στο πλαίσιο της παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού5.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.