Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/50290
Title: Το ανδρικό πρότυπο στις διαφημίσεις: Ανάλυση και συμπεράσματα με βάση την Κριτική Ανάλυση Λόγου και διδακτική πρόταση κριτικού γραμματισμού
Authors: ΜΑΜΑΛΗ, ΔΗΜΗΤΡΑ
metadata.dc.contributor.advisor: ΠΟΤΑΜΙΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Keywords: Κριτική Ανάλυση Λόγου;διαφημιστικός λόγος;πολυτροπικά κείμενα;Πολυγραμματισμοί;ανδρικά πρότυπα;κριτικός γραμματισμός;Critical Discource Analysis;advertising discource;multimodal texts;Multiliteracies;male paradigm;critical literacy
Issue Date: 21-Mar-2021
Abstract: Οι διαφημίσεις ασκούν έντονη επιρροή στο κοινό που τις παρακολουθεί. Πέρα από την προώθηση των προϊόντων τους, έχουν τη δύναμη να διαμορφώνουν αντιλήψεις και απόψεις για πολλά κοινωνικά ζητήματα, κάνοντας «πλύση εγκεφάλου» στους/στις τηλεθεατές/τριες. Μείζον κοινωνικό θέμα που θίγεται συχνά μέσω των διαφημίσεων αφορά τα έμφυλα στερεότυπα. Εδώ και πολλά χρόνια, εξάλλου, συγκεκριμένα διαφημιζόμενα προϊόντα συνδέονται με το ανδρικό και το γυναικείο φύλο αντίστοιχα, διαιωνίζοντας έτσι τα ήδη παγιωμένα στερεότυπα. Στην παρούσα εργασία, μελετάται ο διαφημιστικός λόγος, γλωσσικά και οπτικά, καθώς οι διαφημίσεις ανήκουν στα πολυτροπικά κείμενα. Μέσω της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου στους διαλόγους τεσσάρων τηλεοπτικών διαφημίσεων επιδιώκεται η ανάδειξη των ανδρικών προτύπων που προωθούνται μέσω αυτών, αποδίδοντας συγκεκριμένους στερεοτυπικούς ρόλους στον άνδρα. Επιπροσθέτως, ως κείμενα πειθούς, οι διαφημίσεις αποτελούν αντικείμενο μελέτης και στο σχολικό πλαίσιο, χωρίς όμως να δίνεται έμφαση κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα βαθύτερα νοήματα που προβάλλονται μέσω αυτών. Αντίθετα, η διδασκαλία περιορίζεται στους τρόπους που χρησιμοποιούν προκειμένου να πείσουν τους/τις καταναλωτές/τριες για τα πλεονεκτήματα των προϊόντων τους, λειτουργώντας πολλές φορές συγκαλυμμένα. Για τον λόγο αυτό, δίνονται κάποιες προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης των διαφημιστικών κειμένων μέσω του μοντέλου των Πολυγραμματισμών. Μάλιστα, μέσω της ενασχόλησης και ανάλυσης πραγματικών διαφημίσεων που ενισχύουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών, επιδιώκεται οι διδασκόμενοι/ες να έρθουν σε μια πιο ουσιώδη επαφή με τον διαφημιστικό λόγο, επιχειρώντας να κατανοήσουν τον τρόπο που γλώσσα και εικόνα προωθούν και καθιερώνουν απόψεις και στερεότυπα αναφορικά με το ανδρικό φύλο. Απώτερος, βέβαια, στόχος είναι οι μαθητές/τριες να αντιληφθούν πως η οργάνωση αυτών των κειμένων δεν είναι τυχαία ούτε ως προς τις λεξικογραμματικές επιλογές ούτε ως προς την οπτική απεικόνισή τους, αλλά αντιθέτως αποτελούν κατασκευασμένα δημιουργήματα. Με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκεται να μάθουν να διαβάζουν «πίσω από τις λέξεις», αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη και ως εκ τούτου τον κριτικό γραμματισμό τους.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
506697_ΜΑΜΑΛΗ_ΔΗΜΗΤΡΑ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.