Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/49887
Title: Ένταξη παιδιών προσφύγων στο ελληνικό νηπιαγωγείο - Οι αντιλήψεις, οι στάσεις και οι πρακτικές εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής
Authors: Βίνκλερ, Άννα Μαρία Τάνια
metadata.dc.contributor.advisor: Γκόβαρης, Χρήστος
Keywords: Διαπολιτισμική Εκπαίδευση;εκπαιδευτική ένταξη;πρόσφυγες;προσχολική αγωγή
Issue Date: 26-Sep-2020
Abstract: Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα υποδέχεται έναν σημαντικό αριθμό προσφύγων από τη Μέση Ανατολή, οι οποίοι, ξεριζωμένοι από την πατρίδα τους λόγω πολέμων και διώξεων, ευελπιστούν για μια νέα αρχή και ένα καλύτερο μέλλον στις χώρες της Ευρώπης. Η ελληνική πολιτεία κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια πρωτόγνωρη γι’ αυτήν πραγματικότητα και να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προάσπιση των δικαιωμάτων αυτών των ανθρώπων και ιδίως των παιδιών. Ένα από αυτά αποτελεί η ελεύθερη πρόσβαση των προσφύγων στην εκπαίδευση. Καθώς η συμβολή του σχολείου στην επιτυχή κοινωνική ένταξη των προσφυγόπουλων και στην ανάπτυξη του αισθήματος του «ανήκειν» είναι καθοριστικής σημασίας, η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στο νηπιαγωγείο, αφού αυτό αποτελεί την πρώτη βαθμίδα υποδοχής και εκπαίδευσης κάθε παιδιού. Σκοπός της έρευνά μας είναι να αναδείξει από τη μια τις αντιλήψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής σχετικά με την ένταξη παιδιών προσφύγων στο ελληνικό νηπιαγωγείο και από την άλλη τις παιδαγωγικές πρακτικές που εφαρμόζουν, τα εμπόδια που συναντούν αλλά και τους τρόπους με τους οποίους τα διαχειρίζονται. Η ποιοτική ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε ότι οι νηπιαγωγοί είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και διακατέχονται από αισθήματα αποδοχής και σεβασμού απέναντι στη διαφορετικότητα. Επίσης, αντιμετωπίζουν θετικά τη συνεκπαίδευση, η οποία αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία πολιτισμικού εμπλουτισμού και προώθησης της διαπολιτισμικότητας. Ωστόσο, διαπιστώθηκε χάσμα μεταξύ των απόψεων και των πρακτικών που ακολουθούν μέσα στην τάξη, καθώς εκφράζουν μια στερεοτυπική αντίληψη για τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, με αποτέλεσμα ο άλλος πολιτισμός να προσεγγίζεται περισσότερο μέσα από φολκλόρ στοιχεία, όπως είναι το φαγητό, η μουσική, τα ήθη και τα έθιμα. Ταυτόχρονα, η έλλειψη εξοικείωσης των παιδιών προσφύγων με την ελληνική γλώσσα δυσχεραίνει την εκπαιδευτική διαδικασία και θεωρούν ότι επιδρά αρνητικά τόσο στην ένταξη των ίδιων όσο και στα υπόλοιπα νήπια.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
109670_ΒΙΝΚΛΕΡ_ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΤΑΝΙΑ.pdfκυρίως σώμα διπλωματικής εργασίας1.39 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons