Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/49833
Title: Απόψεις γονέων δίγλωσσων παιδιών προσχολικής ηλικίας σχετικά με τη χρήση της μητρικής γλώσσας στην εκπαίδευση
Authors: ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ ΛΙΑΝΟΥ, ΜΑΡΙΝΑ
metadata.dc.contributor.advisor: ΜΑΛΙΓΚΟΥΔΗ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Keywords: Διγλωσσία;Bilingualism;νηπιαγωγείο;kindergarten;απόψεις γονέων για διγλωσσία;parents’ opinions about bilingualism
Issue Date: 26-Sep-2020
Abstract: Το ζήτημα της διγλωσσίας, είναι κάτι που απασχολεί πολλούς μετανάστες γονείς, οι οποίοι ζουν στην Ελλάδα και έχουν παιδιά που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία. Η βασική τους ανησυχία είναι η εκμάθηση των ελληνικών, κατά την διάρκεια φοίτησης των παιδιών στις τάξεις του νηπιαγωγείου, σε συνδυασμό με την διατήρηση της μητρικής γλώσσας. Η διγλωσσία, η ικανότητα δηλαδή επικοινωνίας και κατανόησης σε παραπάνω από μία γλώσσες φαίνεται να είναι επιθυμητή ικανότητα από πολλούς γονείς. Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκε η άποψη των γονέων δίγλωσσων παιδιών προσχολικής ηλικίας, σχετικά με την χρήση της μητρικής γλώσσας στην εκπαίδευση. Για την απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων έγινε ποιοτική έρευνα με ημιδομημένες συνεντεύξεις σε ένα δείγμα 15 γονέων. Στο μεγαλύτερο μέρος του το δείγμα αποτελείται από γυναίκες, ενώ οι γονείς που συμμετείχαν, έχουν καταγωγή από χώρες της Ευρώπης και της Αυστραλίας. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με την χρήση της ανάλυσης περιεχομένου. Όπως διαπιστώθηκε από τα ευρήματα της έρευνας, οι γονείς θέτουν σε πρώτη προτεραιότητα την σωστή εκμάθηση των ελληνικών, καθώς είναι η γλώσσα καθημερινής επικοινωνίας των παιδιών, αλλά θεωρούν επίσης σημαντική την χρήση της μητρικής. Η Ελλάδα αποτελεί ένα μονόγλωσσο κράτος, στο οποίο υπάρχουν και πολλά δίγλωσσα άτομα, τα οποία επιθυμούν να προωθήσουν και να διαδώσουν την μητρική τους γλώσσα. Σημαντικό μέρος του δείγματος, δήλωσε ότι δεν έχει εντοπίσει κάποια συγκεκριμένη δραστηριότητα, στο πλαίσιο της διδακτικής διαδικασίας του νηπιαγωγείου, που να προωθεί την χρήση της μητρικής γλώσσας των παιδιών μεταναστών. Η μη χρήση της μητρικής γλώσσας σε συνδυασμό με την εκμάθηση των ελληνικών, μπορεί να οδηγήσει μελλοντικά σε μετατόπιση της εθνοτικής γλώσσας, και άρα σε μερική ή και ολική απώλεια της ικανότητας χρήσης της. Ο ρόλος του νηπιαγωγείου στην εδραίωση της διγλωσσίας κρίνεται μείζονας σημασίας, για αυτό και πολλοί γονείς, που συμμετείχαν στην συνέντευξη, πρότειναν την εισαγωγή παιχνιδιών στο διδακτικό πρόγραμμα, τα οποία θα διδάσκουν στα παιδιά τις γλώσσες των αλλοδαπών παιδιών. Με αυτό τον τρόπο, τα δίγλωσσα παιδιά θα διατηρήσουν την επαφή με την μητρική τους γλώσσα, ενώ όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν την δυνατότητα να μάθουν και άλλες γλώσσες.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ ΛΙΑΝΟΥ Δ.Ε. ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2020.pdf704.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.