Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/49418
Title: Αναδυόμενος Γραμματισμός στην Εκμάθηση της Δεύτερης Ξένης Γλώσσας
Authors: Γιουβάνου, Δέσποινα
metadata.dc.contributor.advisor: Καρατσιώρη, Μαριάνθη
Keywords: Emergent Literacy;Αναδυόμενος Γραμματισμός;Language Transfer;Μεταφορά γλωσσικών στοιχείων;Second Language Acquisition;Εκμάθηση Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας
Issue Date: 26-Sep-2020
Abstract: Περίληψη Τα παιδιά αρχίζουν το σχολείο έχοντας ήδη αποκτήσει μία μεγάλη γκάμα ικανοτήτων στον προφορικό λόγο, στις έννοιες και συμβάσεις του γραπτού λόγου και στη φωνολογική επίγνωση. Αυτές οι πρώιμες ικανότητες αποτελούν ενδείξεις της αναγνωστικής δεξιότητας και σχετίζονται με τις εμπειρίες γραμματισμού που βιώνουν τα παιδιά στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Η παρούσα μελέτη εξετάζει αν αυτή η άτυπη ενασχόληση με τον γραμματισμό που έχει αποδειχτεί συντελεστική στην κατάκτηση της αναγνωστικής ικανότητας της μητρικής γλώσσας μπορεί να εφαρμοστεί στη διαδικασία εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας. Στο πλαίσιο αυτό,ο αναδυόμενος γραμματισμός παίρνει τη μορφή μιας διαδικασίας διάδρασης ανάμεσα στον μαθητή και την ανάγνωση ιστοριών που συστηματικά οργανώνεται και εφαρμόζεται από τον δάσκαλο. Η χρήση ιστοριών στο αρχικό στάδιο εκμάθησης μιας γλώσσας σπάνια εφαρμόζεται ως μέθοδος κατάκτησης της ανάγνωσης της ξένης γλώσσας. Κατά τον ίδιο τρόπο που η εμβύθιση σε ένα πλούσιο σε γλωσσικά ερεθίσματα περιβάλλον συμβάλλει στην απόκτηση των δεξιοτήτων γραμματισμού και του μηχανισμού ανάγνωσης, η ανάπτυξη της ξένης γλώσσας επιδιώκεται μέσω της επαφής του μαθητή με ποικίλα γλωσσικά περιβάλλοντα και της συμμετοχής του σε δραστηριότητες εγγραμματισμού. Μία ομάδα 9 μάθητών, ηλικίας 7 ετών εκτίθεται στην ανάγνωση αγγλικών ιστοριών σε μια προσπάθεια να ενεργοποιηθούν γλωσσικές και αναγνωστικές δεξιότητες όπως συμβαίνει κατά την ανάγνωση ιστοριών/παραμυθιών στην μητρική τους γλώσσα από τους γονείς . Έπειτα η ανάπτυξη των αναδυόμενων δεξιοτήτων και η κατάκτηση του μηχανισμού ανάγνωσης ερευνούνται και αξιολογούνται. Η γλωσσική ανάπτυξη της μητρικής γλώσσας εξετάζεται και συνεκτιμάται ως παράγοντας που διαμεσολαβεί στην εκμάθηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας και συγκεκριμένα ελέγχεται η επίδραση της στις δεξιότητες αποκωδικοποίησης και φωνολογικής επίγνωσης. Αξιολόγηση των αναδυόμενων δεξιοτήτων της ξένης γλώσσας πραγματοποιείται μέσω ενός τυπικού, διαγνωστικού εργαλείου που διενεργείται στην αρχή και στο τέλος της παρέμβασης. Αντίστοιχο εργαλείο ελέγχου ανάπτυξης της ελληνικής γλώσσας χρησιμοποιείται και χορηγείται στους μαθητές ενδιάμεσα της παρέμβασης. Μία ομάδα ελέγχου συστήνεται για να επιβεβαιώσει ότι όποια βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων παρατηρηθεί σχετίζεται άμεσα με την παρέμβαση. Λέξεις – Κλειδιά: αναδυόμενος γραμματισμός, εκμάθηση δεύτερης/ξένης γλώσσας, μεταφορά γλωσσικών στοιχείων  
Appears in Collections:ΑΓΓ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DESPOINA_GIOUVANOU_DISSERTATION.pdfΔιπλωματική εργασία2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.