Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/46477
Title: O Κριτικός Γραμματισμός στο μάθημα της Γλώσσας στην Ε΄ Δημοτικού:Αναλύσεις κειμένων και προτάσεις διδακτικής τους αξιοποίησης σύμφωνα με το μοντέλο των Πολυγραμματισμών
Authors: Χαλκίδη, Αγάπη
metadata.dc.contributor.advisor: Ποταμιάς, Γεώργιος
Keywords: Γραμματισμός;Literacy;Κριτικός Γραμματισμός;Critical Literacy;Κριτική Ανάλυση Λόγου;Critical Discourse Analysis;Πολυγραμματισμοί;Multiliteracies;σχολικά εγχειρίδια;school books
Issue Date: 5-Sep-2020
Abstract: Η παρούσα εργασία γράφτηκε με σκοπό να μελετήσει το θέμα του «Κριτικού Γραμματισμού» και κατά πόσο οι αρχές που πρεσβεύει καλλιεργούνται στα σχολικά εγχειρίδια της Γλώσσας της Ε’ Δημοτικού. Συγκεκριμένα η εργασία χωρίστηκε σε τρία μέρη, το πρώτο είναι το θεωρητικό κομμάτι και στη συνέχεια το ερευνητικό και πρακτικό μέρος. Στο θεωρητικό μέρος ασχοληθήκαμε με τον ορισμό της έννοιας «Γραμματισμός» και επισημάναμε τη διαφοροποίηση της έννοια αυτής, σε σχέση με το παρελθόν. Σημειώσαμε πως υπάρχουν διαφορετικά είδη «Γραμματισμού» και έπειτα εμβαθύναμε σε μια πτυχή του «Γραμματισμού», τον «Κριτικό Γραμματισμό». Αναλύσαμε διάφορες πτυχές του και παρουσιάσαμε τα πολλαπλά οφέλη της καλλιέργειάς του μέσα στη σχολική τάξη, καθώς σκοπός του είναι η καλλιέργεια κριτικά σκεπτόμενων μαθητών. Ακολούθως ασχοληθήκαμε με το μεθοδολογικό εργαλείο, στο οποίο στηριχθήκαμε για να μελετήσουμε τα σχολικά εγχειρίδια. Για την έρευνα μας βασιστήκαμε στην Κριτική Ανάλυση Λόγου του M.A.K. Halliday, οπότε ορίσαμε τις αρχές της ΚΑΛ και αναδείξαμε τα σημεία εκείνα τα οποία θα επεξεργαστούμε στη συνέχεια. Κατόπιν ορίσαμε την έννοια των «Πολυγραμματισμών» και αναλύσαμε τα τέσσερα στάδια σύμφωνα με τα οποία θα σχεδιάσουμε τις διδακτικές μας παρεμβάσεις (Kalantzis&Cope,2001:2). Ακολούθως παραθέσαμε τους σκοπούς και στόχους των ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ της Ελληνικής Γλώσσας για το Δημοτικό σχολείο (ΦΕΚ 303Β/13-03-2003) αλλά και των σκοπών και στόχων που έχουν τεθεί για το γλωσσικό μάθημα της Ε’ Δημοτικού. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας εστιάσαμε στην ανάλυση των διδακτικών εγχειριδίων για το γλωσσικό μάθημα. Συγκεκριμένα επιλέξαμε οχτώ κείμενα από οχτώ διαφορετικές ενότητες και σε αυτά διακρίναμε την αναπαραστατική, τη διαπροσωπική και την κειμενική λειτουργία της γλώσσας (Στάμου,2014:150), σύμφωνα με τις αρχές της ΚΑΛ. Σε κάθε κείμενο επισημάναμε τα θετικά αλλά και τυχόν αδυναμίες του, αναφορικά με την ανάδειξη του κριτικού γραμματισμού και συνεχίσαμε με το τελευταίο κομμάτι της εργασίας όπου προτείναμε δικές μας διδακτικές παρεμβάσεις βασισμένοι στα τέσσερα στάδια των Πολυγραμματισμών. Η εργασία μας ολοκληρώθηκε με την παράθεση των συμπερασμάτων μας, πως στα διδακτικά εγχειρίδια η καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού μπορεί να πραγματοποιηθεί ,καθώς έγκειται σε μεγάλο βαθμό στην ευχέρεια του κάθε εκπαιδευτικού πως θα διαχειριστεί το υλικό που προτείνεται κάθε φορά.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΧΑΛΚΙΔΗ ΑΓΑΠΗ FINAL.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής987.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.