Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/46207
Title: Αναπαραστάσεις κοινωνιογλωσσικής ασυμβατότητας στον νεανικό λόγο. Παραδείγματα από τηλεοπτικές-μυθοπλαστικές σειρές: διδακτική πρόταση σύμφωνα με το μοντέλο των Πολυγραμματισμών
Authors: Κασίμη, Παναγιώτα
metadata.dc.contributor.advisor: Ποταμιάς, Γεώργιος
Keywords: Κείμενα μαζικής κουλτούρας;Texts of mass culture;Νεανικός λόγος;Youthful speech;Ασυμβατότητα;Incompatibility;Υφολογικό χιούμορ;Stylistic humor;Κριτικός γραμματισμός;Critical literacy;Μοντέλο Πολυγραμματισμών;Multiliteracies model
Issue Date: 26-Jul-2020
Abstract: Οι σύγχρονες κοινωνιογλωσσικές μελέτες καταδεικνύουν ολοένα και περισσότερο την αξία των κειμένων μαζικής κουλτούρας στη διερεύνηση φαινομένων γλωσσικής ποικιλότητας, λόγω της ιδεολογικής και πολλές φορές μη ρεαλιστικής αναπαράστασης της κοινωνιογλωσσικής πραγματικότητας, στη διαμόρφωση της οποίας φαίνεται πως συμβάλλουν οι στερεοτυπικές αντιλήψεις για τη γλώσσα και την ποικιλομορφία της. Αντιμετωπίζοντας την πρότυπη γλωσσική ποικιλία ως προσδοκώμενη κι επιθυμητή γλωσσική συμπεριφορά, τα κείμενα μαζικής κουλτούρας τείνουν να υποβαθμίζουν οποιαδήποτε μη πρότυπη -κι αποκλίνουσα από το αυστηρό πλαίσιο της ομοιογένειας- γλωσσική πραγμάτωση, στοχοποιώντας χιουμοριστικά τους/τις ομιλητές/-τριες αυτών. Αναπαριστώντας, μάλιστα, συχνά με υπερβολικό κι αφύσικο τρόπο τη χρήση μη πρότυπων γλωσσικών κωδίκων -όπως του νεανικού λόγου- από «ασύμβατους» -βάσει κοινωνικού και ηλικιακού προφίλ- ομιλητές/-τριες, ενισχύουν την απορρέουσα ασυμβατότητα και, κατ’ επέκταση, το υφολογικό χιούμορ. Στο πλαίσιο αυτό στόχος της παρούσας εργασίας καθίσταται η διερεύνηση αναπαραστάσεων κοινωνιογλωσσικής ασυμβατότητας στον νεανικό λόγο, εστιάζοντας στην εξέταση τριών αποσπασμάτων από τις τηλεοπτικές σειρές «Οι Απαράδεκτοι», «Οι τρεις Χάριτες», «8 λέξεις». Ειδικότερα, αξιοποιώντας κριτικά μεθοδολογικά εργαλεία διερευνάται ο τηλεοπτικός τρόπος αναπαράστασης της νεανικής κοινωνιολέκτου από ενήλικες μυθοπλαστικούς χαρακτήρες, ο οποίος υποβαθμίζει υπόρρητα -μέσω του χιούμορ- τόσο τους ίδιους όσο και τις μη πρότυπες υφολογικές τους επιλογές. Αναλύοντας, συνεπώς, γλωσσικά -κι όχι μόνο- σημειωτικά δεδομένα, διαφαίνεται η υπόρρητη προώθηση της πρότυπης γλωσσικής ποικιλίας εκ μέρους των τηλεοπτικών δημιουργών, ενισχύοντας την αντίληψη περί γλωσσικής ομοιογένειας. Βάσει αυτών έκδηλη καθίσταται η ανάγκη ενδυνάμωσης της κριτικής στάσης των μαθητών/-τριών, απέναντι στις λανθάνουσες ιδεολογίες και τα στερεότυπα που συνοδεύουν τις κοινωνικές ποικιλίες στον τηλεοπτικό λόγο, στοχεύοντας στην αποφυγή της άκριτης αποδοχής τους. Στο πλαίσιο αυτό, παρατίθεται μια διδακτική πρόταση κριτικού γραμματισμού, βασισμένη στο παιδαγωγικό μοντέλο των Πολυγραμματισμών, με σκοπό την ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των εκπαιδευόμενων.
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
503971_ΚΑΣΙΜΗ_ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ .pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.