Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/46174
Title: Το παραμύθι στο νηπιαγωγείο και η συμβολή του στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της συνεργατικής αφήγησης.
Authors: Καραλή, Μαρία
metadata.dc.contributor.advisor: Μουλά, Ευαγγελία
Keywords: Παραμύθι;Δημιουργικότητα;Συνεργατική αφήγηση;Εκπαίδευση
Issue Date: 19-Jul-2020
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει το ρόλο του παραμυθιού στο νηπιαγωγείο και τη συμβολή του στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της συνεργατικής αφήγησης στην προσχολική ηλικία. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού αρχικά διενεργείται βιβλιογραφική ανασκόπηση αναφορικά με τη σχέση του παραμυθιού με τη δημιουργικότητα και τη συνεργατική αφήγηση. Μέσα από αυτή το παραμύθι αποδεικνύεται πολύτιμο βοηθητικό εργαλείο στο εκπαιδευτικό έργο καθώς τα οφέλη του είναι πολλαπλά. Συμβάλει στην ψυχική, κοινωνικοσυναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη του νηπίου, αναπτύσσει τη φαντασία, ασκεί την προσοχή, τη μνήμη και τον κριτικό εγγραματισμό, νοητικές διεργασίες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης. Το παραμύθι διεγείροντας την παιδική φαντασία την εξελίσσει ενθαρρύνοντας το παιδί της προσχολικής ηλικίας να πλάσει με τη φαντασία του μία παραμυθιακή ιστορία, να αναδιηγηθεί ένα οικείο παραμύθι ή να το εμπλουτίσει με νέα στοιχεία. Η ερευνητική μελέτη πραγματοποιήθηκε σε τμήμα νηπιαγωγείου αστικής περιοχής στο οποίο η ερευνήτρια και νηπιαγωγός της τάξης υλοποίησε πέντε συνεδρίες κατά τις οποίες διάβαζε ένα παραμύθι κάθε φορά. Χρησιμοποιήθηκαν καθοδηγούμενες τεχνικές όπως η συζήτηση, η μέθοδος των ερωτοαποκρίσεων, η τεχνική της ιδεοθύελλας, το παιχνίδι ρόλων. Τα αποτελέσματα υπήρξαν θετικά, καθώς επιβεβαιώνουν την υπάρχουσα βιβλιογραφία που συγκλίνει πως το παραμύθι αποτελεί σημαντικό βοηθητικό μέσο για την ανάπτυξη της φαντασίας και την υλοποίηση μεταφηγηματικών δραστηριοτήτων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας. Το φανταστικό στοιχείο που το χαρακτηρίζει, η γοητεία που ασκεί στα παιδιά, οι προηγούμενες αναγνωστικές εμπειρίες συνέβαλλαν στο να μπορέσουν τα νήπια να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες. Η ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων των παρεμβάσεων μας, οδήγησε στο συμπέρασμα ότι το παραμύθι ευνοεί την ανάπτυξη και ενισχύει το ενυπάρχον στα νήπια δυναμικό δημιουργικής σκέψης, ενώ ταυτόχρονα προσφέρεται ιδανικά ως εργαλείο συνεργατικής αφήγησης.
Appears in Collections:ΔΓΡ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
503938_Καραλή_Μαρία.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.