Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/46159
Title: Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων: ο ρόλος τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ως διαμεσολαβητές μεταξύ των προσφυγικών κάμπ, του σχολείου και των εκπαιδευτικών αρχών
Authors: Τσιούπης, Κωνσταντίνος
metadata.dc.contributor.advisor: Παϊδα, Σεβαστή
Keywords: refugee education;Refugee Education Coordinators;inclusive education;refugee and asylum seeker children;newly arrived students;post-migration ecology model;εκπαίδευση προσφύγων;Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων;συμπεριληπτική εκπαίδευση;παιδιά προσφύγων και αιτούντων άσυλο;νεοαφιχθέντες μαθητές;μετά-μεταναστευτικό οικολογικό μοντέλο
Issue Date: 26-Jul-2020
Abstract: Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα για την ένταξη των προσφύγων παιδιών σχολικής ηλικίας στην δημόσια εκπαίδευση εφαρμόζεται από το 2016. Μια καινοτομία που καθιέρωσε το Υπουργείο Παιδείας για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των παιδιών προσφύγων στο δημόσιο σχολείο ήταν ο θεσμός του/της Συντονιστή/Συντονίστριας Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ). Ο στόχος της έρευνας είναι να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο ο θεσμός του/της ΣΕΠ λειτούργησε ως παράγοντας διευκόλυνσης για τα παιδιά προσφύγων που πηγαίνουν στο σχολείο, δηλαδή τη συνεργασία των προσφυγικών κάμπ - σχολείου - εκπαιδευτικών αρχών. Ως εκ τούτου, με ημι-δομημένες συνεντεύξεις ήρθαμε σε επαφή με δεκατέσσερις ΣΕΠ, που ήταν τοποθετημένοι σε προσφυγικά κάμπ, προκειμένου να αποκτήσουμε τα ποιοτικά δεδομένα που απαιτούνται για την απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων και ταυτόχρονα να αποκαλύψουμε τις προσωπικές εμπειρίες των συμμετεχόντων στην έρευνα. Επιπλέον, τα ποιοτικά δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω αρχείων, δηλαδή της νομοθεσίας που σχετίζεται με το ρόλο και τα καθήκοντα των ΣΕΠ. Τα δεδομένα κωδικοποιήθηκαν εστιάζοντας σε μοτίβα που σχετίζονται και καθοδηγούνται από τα ερευνητικά ερωτήματα και τη νομοθεσία. Τα θέματα αναλύθηκαν χρησιμοποιώντας τη μέθοδο ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Τέλος, οι έννοιες και τα νοήματα ερμηνεύθηκαν προκειμένου να κατασκευάσουν νέες έννοιες και νοήματα ή να επιβεβαιωθεί τι είναι γνωστό από το θεωρητικό πλαίσιο και την νομοθεσία. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα θεώρησαν ότι οι ΣΕΠ διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών αρχών σχετικά με το θέμα της εκπαίδευσης προσφύγων, ενώ η συμβολή των ΣΕΠ προς τις εκπαιδευτικές αρχές ήταν καθοριστική λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση που επικρατούσε σε σχέση με το ζήτημα των προσφύγων. Από την άλλη πλευρά, οι συμμετέχοντες στην έρευνα θεώρησαν ότι υπήρξε έλλειψη υποστήριξης προς τους/τις ΣΕΠ από το Υπουργείο Παιδείας και τις τοπικές εκπαιδευτικές αρχές. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες στην έρευνα επισήμαναν ότι οι ΣΕΠ είχαν καθοριστικό ρόλο στην ευαισθητοποίηση των προσφύγων γονέων σχετικά με την αναγκαιότητα της εκπαίδευσης των παιδιών τους, καθώς και τη σύνδεσή τους με το σχολείο των παιδιών τους. Επίσης, οι ΣΕΠ είχαν καθοριστικό ρόλο στην εγγραφή παιδιών προσφύγων στο σχολείο, καθώς και σημαντικό ρόλο στην παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών και των μαθητριών. Τελικά, τα ερευνητικά ευρήματα δείχνουν ότι οι ΣΕΠ είχαν αναλάβει έναν πολύ απαιτητικό ρόλο, καθώς τους ζητήθηκε να λειτουργήσουν ως σύνδεσμος μεταξύ του προσφυγικού κάμπ, του σχολικού πλαισίου και των εκπαιδευτικών αρχών. Ωστόσο, η εφαρμογή του προγράμματος ένταξης παιδιών προσφύγων στο ελληνικό δημόσιο σχολείο βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στον θεσμό του/της ΣΕΠ και στην προσωπική προσπάθεια αυτών των ανθρώπων που επέλεξαν να τοποθετηθούν στα προσφυγικά κάμπ σε όλη την Ελλάδα.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:LRM Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
501465_Konstantinos_Tsioupis.pdfPostgraduate Dissertation2.46 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons