Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/45280
Title: Ειδησεογραφικός λόγος και κριτικός γραμματισμός: κείμενα και εκπαιδευτικές εφαρμογές
Authors: ΑΜΠΑΤΖΙΔΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ-ΚΥΡΙΑΚΗ
metadata.dc.contributor.advisor: ΠΟΤΑΜΙΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Keywords: κριτική ανάλυση λόγου και critical discourse analysis;μοντέλο πολυγραμματισμών και multiliteracies;κριτικός γραμματισμός και critical literacy;αξιολόγηση και evaluation;ιδεοποιητική λειτουργία και ideational function;διαπροσωπική λειτουργία και interpersonal function;κειμενική λειτουργία και textual function
Issue Date: 15-Feb-2020
Abstract: Βασικός στόχος της παρούσας εργασίας είναι η εξοικείωση των μαθητών/τριών της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου με τον ειδησεογραφικό λόγο και την κριτική του ανάλυση, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν τις γλωσσικές πρακτικές που διαμορφώνουν την είδηση, να διαχωρίζουν την είδηση από το σχόλιο και την αξιολόγηση του δημοσιογράφου, αλλά και να αναγνωρίζουν τον τρόπο ιδεολογικής συγκρότησης των ειδησεογραφικών κειμένων. Επίσης, με βάση το μοντέλο των πολυγραμματισμών, παρουσιάζουμε προτάσεις για την καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού, ώστε να αποκτήσουν κριτική στάση απέναντι στις πληροφορίες που δέχονται καθημερινά από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και ιδιαίτερα από τα ειδησεογραφικά κείμενα του διαδικτύου, μιας και το διαδίκτυο στις μέρες μας ασκεί τεράστια επιρροή στους νέους και είναι το μέσο εκείνο που επιλέγουν ως επί το πλείστον για την ενημέρωσή τους. Αναλύουμε, για τον σκοπό αυτό, τέσσερα άρθρα, τα οποία επιλέξαμε με κριτήριο το να εμπίπτει το θέμα τους στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, προκειμένου να προσελκύσουμε την προσοχή τους και να εξασφαλίσουμε την ενεργή τους συμμετοχή. Για την ανάλυση των κειμένων, βασιστήκαμε στην κριτική ανάλυση λόγου και πιο συγκεκριμένα στην κοινωνιοπολιτισμική προσέγγιση του Fairclough, που αντλεί τα αναλυτικά της εργαλεία από τη συστημική λειτουργική γλωσσολογία του Halliday. Τα κείμενα μελετήθηκαν ως προς τις τρεις λειτουργίες της γλώσσας, την ιδεοποιητική/αναπαραστατική, τη διαπροσωπική και την κειμενική. Καταδείξαμε πως κυρίως μέσω της λεξικοποίησης και της αξιολόγησης προβάλλονται κάποιες πλευρές των γεγονότων και δίνεται έμφαση σε ορισμένους ιδεολογικούς λόγους, ανάλογα με την υποκειμενική κρίση του συντάκτη και τους σκοπούς που επιδιώκει. Επιπλέον, συνειδητοποιήσαμε πως τα πολιτικά συμφέροντα που εξυπηρετεί η κάθε εφημερίδα, το κάθε μέσο γενικότερα, επηρεάζουν καθοριστικά τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται ιδεολογικά τα ειδησεογραφικά κείμενα. Τίθεται επομένως ένας σοβαρός προβληματισμός για την αντικειμενικότητα της προσφερόμενης ενημέρωσης και γίνεται αντιληπτή η επιτακτική ανάγκη να αποκτήσουν οι νέοι μια πιο υπεύθυνη στάση, είτε ως παραγωγοί λόγου είτε ως αποδέκτες. Θα μπορούσε μάλιστα να αποτελέσει θέμα μελλοντικής έρευνας, ποσοτικής αυτή τη φορά, το κατά πόσο οι μαθητές/τριες με την κριτική ανάλυση λόγου και το μοντέλο των πολυγραμματισμών καταφέρνουν τελικά να αποκωδικοποιούν και να ερμηνεύουν τις πληροφορίες που δέχονται, αποφεύγοντας τη χειραγώγησή τους από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΑΔΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
503064 ΑΜΠΑΤΖΙΔΟΥ ΕΙΡΗΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ .pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής786.68 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons