Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/45120
Title: Σχεδιασμός και αξιολόγηση ενός διδακτικού σεναρίου εστιασμένο στο φαινόμενο της φωτοσύνθεσης, με χρήση της μεθοδολογίας STEM, για μαθητές της Β΄Λυκείου
Authors: ΣΙΜΙΤΖΗ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
metadata.dc.contributor.advisor: Μαυρικάκη, Ευαγγελία
Keywords: Διδακτική Φυσικών Επιστημών Teaching Scienses;Φωτοσύνθεση Photosynthesis;Μεθοδολογία STEM STEM Methodology
Issue Date: 28-Sep-2019
Abstract: Τις τελευταίες δεκαετίες γίνεται λόγος για τη μεθοδολογία STEM στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Μέσα από αυτήν την διαδικασία οι μαθητές καλούνται να επιλύσουν προβλήματα που σχετίζονται με την καθημερινότητά τους εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες που τους παρέχει η ενοποιημένη αντιμετώπιση των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της επιστήμης των Μηχανικών και των Μαθηματικών. Με τον τρόπο αυτό, αποκτούν δεξιότητες κριτικής σκέψης, μετατρέπονται σε δημιουργικούς λύτες προβλημάτων και τελικά ποιοτικότερο εργατικό δυναμικό χρησιμοποιώντας καινοτόμες πρακτικές. Στα πλαίσια της εργασίας αυτής, έγινε προσπάθεια προσέγγισης του φαινομένου της φωτοσύνθεσης μέσα από ένα περιβάλλον STEM σε μαθητές της Β΄Λυκείου. Η επιλογή του συγκεκριμένου φαινομένου έγινε εξαιτίας του γεγονότος, ότι η φωτοσύνθεση αποτελεί ένα από τα βασικά αντικείμενα διδασκαλίας της Βιολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης, είναι ένα φαινόμενο άμεσα συνδεδεμένο με θεμελιώδεις ζωτικές λειτουργίες όπως η ίδια η ζωή, η ροή ενέργειας, τα αποθέματα τροφής, οι τροφικές αλυσίδες κ.ά. Ταυτόχρονα, αποτελεί κι ένα αντικείμενο σημαντικών συγχύσεων και παρανοήσεων εξ αιτίας της υπάρχουσας σχετικής πρακτικο-βιωματικής γνώσης των μαθητών. Τα βασικά ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν αφορούσαν κυρίως στο κατά πόσο οι μαθητές γνωρίζουν την επίδραση παραγόντων όπως το φως και η υγρασία του εδάφους στη διαδικασία της φωτοσύνθεσης, αν μπορούν να συνδυάσουν την εξέλιξη του φαινομένου με την αλλαγή του χρώματος των φύλλων των φυτών, καθώς και αν μπορούν να σχεδιάζουν απλά πειράματα μέσα από τα οποία χρησιμοποιώντας ελεγχόμενες παραμέτρους να ελέγχουν την ορθότητα ή όχι των υποθέσεών τους. Έτσι οργανώθηκαν δύο πειραματικές διατάξεις. Στη μία (Π1), γινόταν καταγραφή της υγρασίας του εδάφους, της θερμοκρασίας και υγρασίας αέρος, του φωτός, της ημερομηνίας και ώρας σε κάρτα μνήμης (sd card) και σε πλατφόρμα IOT της adafruit. Στην άλλη (Π2), γινόταν η καταγραφή της αλλαγής του χρώματος των φύλλων του φυτού. Η αξιολόγηση της όλης προσπάθειας έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίου σε δείγμα 60 μαθητών της Β΄Λυκείου. Αν και τα αποτελέσματα-συμπεράσματα της έρευνας δεν έδειξαν θεαματική βελτίωση των αρχικών απόψεων-αντιλήψεων των μαθητών πάνω στο φαινόμενο της φωτοσύνθεσης, εν τούτοις πρέπει να τονιστεί το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έδειξαν οι μαθητές για τις διαφορετικές-καινοτόμες, σε σχέση με τις μέχρι τώρα, πειραματικές πρακτικές που ακολουθήθηκαν. Ενθουσιασμένοι, σκέφτονταν τα οφέλη που μπορούμε να αποκομίσουμε από την εφαρμογή αυτόματων μετρήσεων στα θερμοκήπια για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης των καλλιεργειών.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
81732_ ΣΙΜΙΤΖΗ_ΧΡΥΣΟΥΛΑ.pdfΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.