Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/45116
Title: Η Οινοποίηση ως μέσο αφομοίωσης όρων και εννοιών της διδακτέας ύλης χημείας γυμνασίου και λυκείου.
Authors: Τσιράκης, Χαράλαμπος
metadata.dc.contributor.advisor: Μαυρικάκη , Ευαγγελία
Keywords: Οινολογία;Οινοποίηση;Αλκοολική ζύμωση;Χημική σύσταση οίνου;Θειώδης ανυδρίτης;Πτητική οξύτητα;Διδακτικά σενάρια;Σχέδιο μαθήματος;Εκπαιδευτική εκδρομή
Issue Date: 28-Sep-2019
Abstract: Η επιστήμη της οινολογίας τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιάσει μεγάλη πρόοδο δίνοντας τη δυνατότητα στους οινοπαραγωγούς να παράξουν εξαιρετικούς οίνους σε ανταγωνιστικό κόστος. Μεγάλη σημασία στην επίτευξη του στόχου του επιστήμονα οινολόγου αποτελεί η έγκαιρη και ορθή επέμβαση αυτού σε κρίσιμα στάδια της οινοποίησης. Η κατάλληλη περίοδος τρύγου των σταφυλιών, της πρώτης ύλης της οινοποιίας και οι ζυμώσεις του μούστου είναι ίσως τα σημαντικότερα στάδια παραγωγής του οίνου. Εξίσου μεγάλη σημασία όμως έχει και η συντήρηση και η παλαίωση του οίνου όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο. Για να τα καταφέρει όμως ο οινολόγος απαιτείται ο χημικός έλεγχος αρκετών παραμέτρων του μούστου ή του οίνου όπως τα ανάγοντα σάκχαρα, ο αλκοολικός τίτλος, η ολική οξύτητα, η πτητική οξύτητα, το pH, ο θειώδης ανυδρίτης κ.ά. Λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές αυτών των παραμέτρων ο επιστήμονας οινολόγος αποφασίζει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επέμβει στην παραγωγική διαδικασία. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να βρεθούν κοινά σημεία της οινοποίησης και γενικότερα της οινολογίας με τη διδακτέα ύλη χημείας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μέσα από ένα μάθημα, μια εργασία σχετική με την οινολογία ή από μια εκπαιδευτική εκδρομή σε ένα οινοποιείο ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναδείξει αυτά τα κοινά σημεία και χρησιμοποιώντας τα ως παραδείγματα να έρθει πιο κοντά στους εκπαιδευτικούς στόχους του όσον αφορά τη αφομοίωση όρων και εννοιών της χημείας. Η αλκοολική ζύμωση, τα διαλύματα, οι περιεκτικότητες των διαλυμάτων, η ονοματολογία οργανικών ενώσεων, η ρύπανση των υδάτων είναι μόνο κάποια από τα θέματα που θα θίξουμε στην παρούσα εργασία, προσπαθώντας μέσα από την οινολογία, να φέρουμε τους μαθητές σε άμεση επαφή μαζί τους. Η διενέργεια πειραμάτων θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και θα δώσει μια άλλη διάσταση στη διδακτική πορεία. Το έργο του εκπαιδευτικού δεν είναι τόσο εύκολο αλλά με το σωστό σχεδιασμό οι μαθητές θα έρθουν πιο κοντά στο μάθημα της χημείας και θα το κατανοήσουν περισσότερο ξεφεύγοντας έστω και για λίγο από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας. Η παρούσα εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος γίνεται μία προσπάθεια να προσεγγιστεί η οινολογία και η οινοποίηση από την επιστημονικής τους πλευρά ενώ στο δεύτερο μέρος γίνεται μετασχηματισμός της επιστημονικής γνώσης στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω διάφορων διδακτικών σεναρίων.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
75974_ΤΣΙΡΑΚΗΣ_ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons