Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/45053
Title: Ο πολιτισμός της γεύσης στην Ελλάδα. Γαστρονομία: ένα ισχυρό πολιτισμικό προϊόν. Γαστρονομικό φεστιβάλ "Σκυριανή Βόλτα"
Authors: Αποστολίδη, Κυριακή
metadata.dc.contributor.advisor: Κασάρας , Κωνσταντίνος
Keywords: Πολιτισμός;Γαστρονομία;Γαστρονομικά φεστιβάλ;«Σκυριανή Βόλτα»;«Tinos Food Paths Festival»;Γαστρονομικός Τουρισμός;Πολιτιστικό Μάρκετινγκ;Μάρκετινγκ Πόλης
Issue Date: 28-Sep-2019
Abstract: Ο πολιτισμός ορίζεται ως μια δυναμική αλληλεπίδραση ανθρώπου και περιβάλλοντος που καταλήγει σε ένα παγιωμένο από άποψη χαρακτήρα σύνολο, το οποίο περιλαμβάνει όλα τα αποτελέσματα της ανθρώπινης δημιουργικότητας σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο. (Πολιτισμός είναι η επιστήμη και η τεχνολογία, η τέχνη, οι τεχνικές προσαρμογής και ελέγχου του περιβάλλοντος, τα ιδιαίτερα ήθη, ο τρόπος σκέψης, ο τρόπος ζωής, τα επιτεύγματα ενός συνόλου ανθρώπων με χωροχρονική εγγύτητα αλλά και ο καθημερινός του βίος εν γένει). Όπως προκύπτει απ΄τον ορισμό ο πολιτισμός περιλαμβάνει προϊόντα υλικά και άυλα. Η διατροφή ενός λαού αποτελεί πολιτιστικό προϊόν, αφού με αφετηρία την υλική βάση των διατροφικών προϊόντων που παράγει ένας τόπος επινοούνται τρόποι επεξεργασίας, πρόσληψης και ένταξής τους σε όλο το πλέγμα του καθημερινού βίου που σχετίζεται όχι μόνο με το ζην αλλά και το εύ ζην. Η ενέργεια της αναγωγής της καθημερινής διατροφικής επιτήδευσης σε τέχνη που εξυπηρετεί αποκλειστικά το εύ ζην ονομάστηκε γαστρονομία. Οι συμβολισμοί και οι κοινωνικές, κοινωνιολογικές και εθνικές συνδηλώσεις που συνοδεύουν τη λήψη της τροφής σε κάθε τόπο δικαιολογούν την ένταξή της στα άυλα πολιτιστικά προϊόντα του. Οι ρίζες της γαστρονομίας αναζητούνται στις πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες που πειραματίζονται με τρόπους βελτίωσης της πρόσληψης της τροφής και διαθέτουμε μαρτυρίες από συγγραφείς της αρχαιότητας ακόμα για την συμβολή της διατροφής στην απόλαυση ενός ηδονικού βίου. Στην Ελλάδα τον χαρακτήρα της γαστρονομικής ταυτότητας δίνουν τα μεσογειακά προϊόντα εμπλουτισμένα από τις επιρροές που δέχτηκε ο χώρος από τις πολυάριθμες εθνότητες που φιλοξένησε στο πέρασμα των αιώνων. Τα τελευταία χρόνια στα πλαίσια της εφαρμογής της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς γίνεται μια οργανωμένη προσπάθεια για την ανάδειξη και προώθηση της ελληνικής γαστρονομικής ταυτότητας ως άυλο πολιτιστικό προϊόν, το οποίο θα μπορούσε να δώσει ώθηση στο τουριστικό τοπίο της χώρας μέσω του πολιτιστικού τουρισμού, του οποίου υποκατηγορία αποτελεί ο γαστρονομικός τουρισμός. Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου κάθε σχεδιασμός κρίνεται απαραίτητο να καθοδηγείται από μια διαδικασία που εμπίπτει στα πλαίσια και τις στρατηγικές ενός οργανωμένου Place Marketing. Αν ως Marketing ορίζεται η διαδικασία μέσω της οποίας επιτυγχάνεται ένα πλέγμα αμοιβαίων επικερδών σχέσεων ανάμεσα σε δύο συμβαλλόμενα μέρη, έναν πομπό - που ικανοποιεί ανάγκες τις οποίες ενίοτε πρέπει πρώτα να δημιουργήσει ή υποβάλλει - και έναν δέκτη που καλείται να καταβάλλει ένα κόστος προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του, το Place Marketing έχει ως στόχο να καταστήσει με έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μια περιοχή πόλο έλξης και ενδιαφέροντος για ένα κοινό που ταξιδεύει με κίνητρο την επαφή με διαφορετικές κουλτούρες. Σημαντικό εργαλείο στο σχεδιασμό ενός τέτοιου έργου αποτελεί η ανάλυση SWOT, μια συστηματοποιημένη διερεύνηση και συγκριτική αντιπαράθεση των εσωτερικών πλεονεκτημάτων και αδυναμιών με τις εξωτερικές ευκαιρίες και απειλές που συνδέονται με την εκτέλεση του έργου. Με τη μεσολάβηση του Marketing, η προβολή της ελληνικής γαστρονομίας ως εργαλείο για την τόνωση του τουρισμού τίθεται σε μια οργανωμένη βάση. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει διαμόρφωση γαστρονομικού χαρτοφυλακίου, ανάπτυξη γαστρονομικού Brand, εκπόνηση επικοινωνιακού προγράμματος. Στην ελληνική γαστρονομική πραγματικότητα φορείς του τουριστικού τομέα χρησιμοποιώντας εργαλεία και τεχνικές Marketing επιχειρούν προώθηση της ελληνικής γαστρονομίας αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, τη δύναμη του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με διαλέξεις, σεμινάρια, δημόσιες σχέσεις, ημερίδες, εκθέσεις. Στον ίδιο σκοπό κινούνται και οι τοπικοί φορείς, κατά τόπους επαγγελματίες αλλά και δήμοι και κοινότητες με τουριστικό ή γαστρονομικό ενδιαφέρον, οργανώνοντας προωθητικές δραστηριότητες με σκοπό την προσέγγιση του κοινού-στόχου. Τα φεστιβάλ γαστρονομικού ενδιαφέροντος είναι μια πολιτιστική δράση τοπικής εμβέλειας που συμβάλλει ενεργά σ΄αυτό το σκοπό. Η αποτελεσματική διοργάνωσή τους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό απ΄την αξιοποίηση των εργαλείων που προσφέρει η επαγγελματική προωθητική διαδικασία. Ιδιαίτερη μέριμνα εδώ πρέπει να δοθεί στους όρους Brand Name και Branding, δηλαδή στην εμπορική ταυτότητα και τη διαδικασία στρατηγικού σχεδιασμού της διαδικασίας. Ιδιαίτερα ο όρος City/Place Branding αναφέρεται στη στρατηγική απόδοσης ταυτότητας σ΄ένα συγκεκριμένο τόπο με στόχο την άμεση αναγνωρισιμότητα. Πρακτική εφαρμογή των παραπάνω θα επιχειρηθεί με την παρουσίαση των προωθητικών δράσεων, του φεστιβάλ γαστρονομίας «Σκυριανή Βόλτα» των οποίων οι παράμετροι στρατηγικού σχεδιασμού τους και τα αποτελέσματα υλοποίησής τους θα καταγραφούν, αξιολογηθούν συγκριθούν με το επιτυχημένο παράδειγμα του φεστιβάλ γαστρονομίας Tinos Food Paths, θα αναδειχτούν οι καλές πρακτικές, όπου εντοπίζονται, και θα γίνουν προτάσεις για βελτιώσεις.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΔΠΜ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
std124890_Apostolidi_Kyriaki.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons