Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/43890
Title: Η επαγγελματική εξουθένωση των Φιλολόγων εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Μια συγκριτική μελέτη των Φιλολόγων των Γυμνασίων και των Λυκείων.
Authors: ΤΣΙΟΚΑΝΟΥ, ΦΩΤΕΙΝΗ
metadata.dc.contributor.advisor: ΚΟΥΜΕΝΤΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ
Keywords: Επαγγελματική εξουθένωση;Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;Εκπαιδευτικοί;Φιλόλογοι;Professional burnout;Secondary Education;Teachers;Philologists
Issue Date: 21-Sep-2019
Abstract: Η παρούσα μελέτη άπτεται ζητημάτων που σχετίζονται με την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Ο σκοπός της μελέτης έγκειται στη διερεύνηση των επιπέδων της επαγγελματικής εξουθένωσης που βιώνουν οι φιλόλογοι εκπαιδευτικοί του νομού Τρικάλων, καθώς επίσης στη διερεύνηση των απόψεων τους αναφορικά με τους παράγοντες που συμβάλλουν στην επαγγελματική εξουθένωση και τις επιπτώσεις αυτού του φαινομένου. Επιπρόσθετα, διερευνάται και η ύπαρξη σημαντικής συσχέτισης ανάμεσα στις τρεις διαστάσεις του φαινομένου της επαγγελματικής εξουθένωσης με τα δημογραφικά και εργασιακά χαρακτηριστικά. Το δείγμα αποτέλεσαν 128 φιλόλογοι που υπηρετούν σε Γυμνάσια και σε Λύκεια του νομού Τρικάλων κατά το σχολικό έτος 2018-2019. Η διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκε με ερωτηματολόγιο δομημένο με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Από τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων που συλλέχθηκαν προέκυψε ότι το δείγμα βιώνει χαμηλά επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης σημειώνοντας χαμηλές τιμές στη συναισθηματική εξάντληση, χαμηλή αποπροσωποποίηση και υψηλή προσωπική επίτευξη. Αναφορικά με τα δημογραφικά και εργασιακά χαρακτηριστικά των φιλολόγων βρέθηκε ότι οι άνδρες φιλόλογοι εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα αποπροσωποποίησης συγκριτικά με τις γυναίκες συναδέλφους τους, οι φιλόλογοι των Γυμνασίων παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα προσωπικής επίτευξης έναντι των φιλολόγων των Λυκείων, οι φιλόλογοι που έχουν μεταπτυχιακούς τίτλους σημειώνουν υψηλότερα επίπεδα προσωπικών επιτευγμάτων, ενώ αυτοί που έχουν βασικό πτυχίο εμφανίζουν μικρότερη αποπροσωποποίηση. Επίσης, βρέθηκε ότι οι φιλόλογοι που υπηρετούν σε αστικά σχολεία σημειώνουν υψηλότερα επίπεδα αποπροσωποποίησης από τους φιλολόγους των περιφερειακών σχολείων και οι άγαμοι εκπαιδευτικοί μεγαλύτερη αποπροσωποποίηση έναντι των έγγαμων. Επιπλέον, βρέθηκε ότι ο εργασιακός φόρτος, η πίεση χρόνου, τα εμπόδια μάθησης, η συμπεριφορά των μαθητών, η ελλιπής επιμόρφωση στη διαχείριση νέων διδακτικών μεθόδων και η λογοδοσία συμβάλλουν στη συναισθηματική εξάντληση των φιλολόγων, με τις γυναίκες φιλολόγους να θεωρούν σημαντικότερη αιτία τα εμπόδια στη μάθηση και τη συμπεριφορά των μαθητών, ενώ οι μόνιμοι φιλόλογοι τον φόρτο εργασίας και την πίεση χρόνου. Τέλος, βρέθηκε ότι οι γυναίκες εμφανίζουν σοβαρότερα οργανικά συμπτώματα από τους άνδρες και οι φιλόλογοι των Λυκείων παρουσιάζουν σοβαρότερες συμπεριφορικές αλλαγές συγκριτικά με τους φιλολόγους των Γυμνασίων.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
105243_ΤΣΙΟΚΑΝΟΥ_ ΦΩΤΕΙΝΗ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής5.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.