Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/43859
Title: Η επαγγελματική ικανοποίηση και το εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Authors: Καράμπελα, Ελένη
metadata.dc.contributor.advisor: Τσιρίκας, Αθανάσιος
Keywords: Εκπαιδευτικοί;Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση;επαγγελματική ικανοποίηση;εργασιακό άγχος;Teachers;Primary Education;job satisfaction;job stress
Issue Date: 21-Sep-2019
Abstract: Η ικανοποίηση των εκπαιδευτικών από το επάγγελμά τους συντελεί στην αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων και στην παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών εκπαίδευσης. Αντιθέτως, η ύπαρξη εργασιακού άγχους επηρεάζει τα επίπεδα ικανοποίησης των εκπαιδευτικών και την αποδοτικότητα. Η συγκεκριμένη εργασία σκοπεύει στη διερεύνηση του βαθμού της επαγγελματικής ικανοποίησης και του εργασιακού άγχους των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιπλέον, διερευνά τους παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, την ύπαρξη διαφοράς ικανοποίησης και άγχους μεταξύ δασκάλων και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, τη σχέση των δημογραφικών στοιχείων με τα επίπεδα ικανοποίησης και άγχους, τη σχέση της επαγγελματικής ικανοποίησης με το εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών και τέλος την πρόθεση εγκατάλειψης του επαγγέλματος. Για τη διεξαγωγή της έρευνας επιλέχθηκε ποσοτική μέθοδος δειγματοληπτικού σχεδιασμού, ενώ για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκε έντυπο ερωτηματολόγιο με ερωτήματα κλειστού τύπου. Δείγμα αποτέλεσαν 144 εκπαιδευτικοί που υπηρετούσαν το διάστημα Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2019 σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Λάρισας. Για τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS 24. Τα κύρια ευρήματα δείχνουν πως οι εκπαιδευτικοί βιώνουν αρκετά υψηλή επαγγελματική ικανοποίηση και μέτριο προς χαμηλό εργασιακό άγχος. Μεγαλύτερη επαγγελματική ικανοποίηση λαμβάνουν από τη «φύση της εργασίας», ενώ μικρότερη από τις «συνθήκες εργασίας». Υψηλότερη ικανοποίηση και μειωμένο άγχος φαίνεται να βιώνουν οι δάσκαλοι συγκριτικά με τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, όπως επίσης οι άντρες, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, όσοι διαθέτουν μεγαλύτερη διδακτική εμπειρία και όσοι διδάσκουν μόνο σε μία σχολική μονάδα. Υψηλότερα επίπεδα άγχους εντοπίστηκαν στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, εντοπίστηκε μέτρια αρνητική σχέση ανάμεσα στην επαγγελματική ικανοποίηση και το εργασιακό άγχος. Τέλος, οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να μην επιθυμούν να εγκαταλείψουν το επάγγελμά τους προκειμένου να ασκήσουν κάποιο άλλο. Μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να διεξαχθούν σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, με χρήση διαφορετικής μεθοδολογίας.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
104871_Καράμπελα_Ελένη.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.