Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/42708
Title: Διερεύνηση του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης στους δασκάλους, με βάση το μοντέλο των επαγγελματικών απαιτήσεων και των επαγγελματικών πόρων
Authors: Παπουλίδης, Γεώργιος
metadata.dc.contributor.advisor: Μπρίνια , Βασιλική
Keywords: επαγγελματική εξουθένωση;επαγγελματική ικανοποίηση;επαγγελματικές απαιτήσεις;επαγγελματικοί πόροι;δάσκαλοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης;νευρωτισμός;εξωστρέφεια;job burnout;job satisfaction;job demands;job resources;primary school teachers;neuroticism;extraversion
Issue Date: 21-Sep-2019
Abstract: Μολονότι οι επιπτώσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης είναι πάρα πολύ σημαντικές, το σύνδρομο αυτό δεν έχει μελετηθεί επαρκώς στον χώρο των δασκάλων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να παράσχει ένα πολυπαραγοντικό μοντέλο μέσα από τη διερεύνηση των σχέσεων του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης με την επαγγελματική ικανοποίηση, την επαγγελματική δέσμευση, τις επαγγελματικές απαιτήσεις, τους επαγγελματικούς πόρους και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας. Για τον σκοπό αυτό, η παρούσα μελέτη επέκτεινε το αρχικό «Μοντέλο των Επαγγελματικών Απαιτήσεων και Πόρων» προσθέτοντας τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας του νευρωτισμού και της εξωστρέφειας, ενώ ταυτόχρονα μελέτησε τη σχέση της επαγγελματικής ικανοποίησης με την επαγγελματική εξουθένωση και τη δέσμευση. Το δείγμα της ποσοτικής έρευνας αποτέλεσαν 200 δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα σύνθετο ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η επαγγελματική εξουθένωση (συναισθηματική εξάντληση, αποπροσωποποίηση, έλλειψη προσωπικών επιτευγμάτων) σχετίζεται θετικά με τις απαιτήσεις (φόρτος εργασίας, συναισθηματικές απαιτήσεις, σύγκρουση σπιτιού εργασίας) και αρνητικά με τους πόρους (υποστήριξη, εποπτεία). Η επαγγελματική εξουθένωση σχετίζεται, επίσης, αρνητικά με τις διαστάσεις της επαγγελματικής δέσμευσης (σφρίγος, αφοσίωση, απορρόφηση) και με τέσσερις διαστάσεις της ικανοποίησης (εργασία, προαγωγές, προϊστάμενος, συνθήκες εργασίας). Η συναισθηματική εξάντληση, η κύρια διάσταση της επαγγελματικής εξουθένωσης, επηρεάζεται ταυτόχρονα θετικά από τη σύγκρουση σπιτιού-εργασίας και τον νευρωτισμό, και αρνητικά από την ικανοποίηση από την εργασία, την ηλικία και τις προαγωγές. Ο νευρωτισμός σχετίζεται θετικά με την εξουθένωση, ενώ η εξωστρέφεια αρνητικά. Τέλος, η επαγγελματική ικανοποίηση επηρεάζεται από την εξωστρέφεια, τη συναισθηματική εξάντληση, την εποπτεία, τα προσωπικά επιτεύγματα και από τα χρόνια εργασίας στο ίδιο σχολείο. Προσδοκία της έρευνας είναι να συμβάλει στην ανάδειξη της σοβαρότητας του φαινομένου της επαγγελματικής εξουθένωσης των δασκάλων, ώστε να σχεδιαστούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις, προκειμένου να μετριαστεί η επαγγελματική εξουθένωσή τους.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΑΠΟΥΛΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΕΑΠ - ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ 2019.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.