Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/40543
Title: Αφηγήσεις Φωτός: Μια διατύπωση Αρχών Συγκρότησης της Έκφρασης στο Θέατρο
Authors: Γώγου, Βασιλική
Advisor: Δημητριάδη, Νεφέλη
Keywords: Φωτισμός, Έκφραση, Φόρμα, Οπτική Ανατροπή, Αφήγηση
Issue Date: 30-Sep-2018
Abstract: Η παρούσα έρευνα έχει ως αφετηρία την υπόθεση ότι η διαχείριση του φωτός σε μια θεατρική παράσταση εκφράζει την αλληλουχία των αισθητικών ποιοτήτων και συναισθημάτων της θεατρικής αφήγησης. Τα κεντρικά νοήματα ανάδειξης ενός έργου εισάγονται από το σκηνoθέτη και το ύφος ανάδειξής τους πλάθεται από όλους κατά τη διαδικασία υπό την επίβλεψή του. Έτσι, γίνεται μια εισαγωγή των στόχων του φωτιστή θεάτρου –επάρκεια, ατμόσφαιρα, ροϊκότητα, κλπ., και των χαρακτηριστικών ελέγχου του φωτός –ένταση, κίνηση, κλπ. και εισάγονται οι δύο προσεγγίσεις φωτισμού, η ρεαλιστική (motivational) και αυτή που προσεγγίζει το θέμα μη ρεαλιστικά, αναδεικνύοντας συναισθήματα, ψυχολογία κ.ό.κ (unmotivational). Στη συνέχεια, δομείται ένα θεωρητικό πλαίσιο με κύριο άξονα την έννοια της δυναμικής των οπτικών πεδίων της Gestalt οπτικής ψυχολογίας. Η έννοια αφορά και τα κινητικά σχήματα του θεάτρου, έτσι αναλύεται η εκφραστική δυναμική τους και η έννοια της δράσης σε συνάρτηση με το φως. Η έννοια της αφήγησης, η οποία γίνεται αντιληπτή ως αλληλουχία πληροφοριών, εισάγεται σαν συνδετικός κρίκος των παραπάνω ιδεών. Ο φωτισμός, ως φορέας ανάδειξης των δράσεων, φαίνεται να έχει κι αυτός μια γραμμή αφήγησης, έτσι, αναφέρονται οι τύποι αφηγήσεων του φωτισμού (εικαστικός, ρεαλιστικός). Η δράση, από την οπτική του θεάτρου, φέρει νοήματα που αφορούν τους χαρακτήρες που εμπλέκονται σε αυτήν, αλλά προωθεί και την πλοκή. Ο φωτισμός καλείται να αναδείξει την οπτική σύνθεση με τέτοιο τρόπο που να επικοινωνούνται οι ιδέες και τα νοήματα τα οποία διάλεξε ο σκηνοθέτης. Σε αυτό το σημείο, εισάγεται ο όρος της οπτικής ανατροπής, ως η μη αναμενόμενη οπτική απόδοση μιας ιδέας και καταδεικνύεται από θεωρητικούς ως αναγκαίος τρόπος έκφρασης της εσωτερικής αλήθειας. Η αλληλεπίδραση δράσης και φωτός σχηματοποιούν τη θεατρική Φόρμα ως φορέα έκφρασης και η οπτική ανατροπή αναδύεται ως ο τρόπος σχηματοποίησής της. Έτσι, προωθείται η πιο εικαστική προσέγγιση του φωτισμού. Τίθεται το ερώτημα πώς επηρεάζει η σχέση φωτός-δράσης τον τύπο αφήγησης του φωτός; Η αλληλεπίδραση όλων των παραπάνω συνθέτει αυτό που λέγεται έκφραση και η συγκρότησή της μελετάται με την ανάλυση τριών παραστάσεων: της Ήμερης του Dostoyevsky, που επικεντρώνεται στη σχέση φωτός-δράσης, το Περιμένοντας το Γκοντό του Μπέκετ και το Enter Sandman του Hoffmann, όπου η έρευνα επικεντρώνεται στη δυναμική οντότητα της Φόρμας. Έτσι, αναδύονται οι απαντήσεις των ερευνητικών ερωτημάτων και διατυπώνονται παρατηρήσεις για τη συγκρότησης αρχών της έκφρασης του φωτός
Rights Creative Commons: Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΣΦΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΓΩΓΟΥ-ΔΙΠΛ -2018.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής που περιλαμβάνει ένα παράρτημα στο ίδιο αρχείο3.6 MBCalc 6.0 templatesView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons