Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/40009
Title: Η ΓΟΝΕΪΚΗ ΕΜΠΛΟΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Απόψεις και εμπειρίες νηπιαγωγών για το ρόλο τους στην ανάπτυξη της σχέσης σχολείου-οικογένειας και τις πρακτικές που προάγουν την εμπλοκή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία
Authors: Γκότση, Αθηνά
metadata.dc.contributor.advisor: Μπρούζος, Ανδρέας
Keywords: γονεϊκή εμπλοκή;parental involvement;γονεϊκή συμμετοχή;parental engagement;σχέσεις σχολείου-οικογένειας;school-family relation;συνεργασία σχολείου-οικογένειας;school-family communication;ρόλος των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία;parent’s role in education
Issue Date: 21-Sep-2018
Abstract: Η παρούσα έρευνα είναι μια απόπειρα διερεύνησης σε βάθος των αντιλήψεων και των εμπειριών εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης που εφαρμόζουν πρακτικές ενεργού γονεϊκής εμπλοκής. Η διερεύνηση αφορά τον τρόπο με τον οποίο νοηματοδοτούν το ρόλο των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα από τις πρακτικές που εφαρμόζουν, το δικό τους ρόλο στην ανάπτυξη της σχέσης σχολείου-οικογένεια, τα οφέλη των κοινών δράσεων αλλά και τα εμπόδια που συναντούν σε αυτή τη διαδικασία. Η προσέγγιση που επιλέχθηκε είναι η ποιοτική ερμηνευτική έρευνα. Διεξήχθησαν ημιδομημένες συνεντεύξεις βάθους σε 8 νηπιαγωγούς που εργάζονται σε νηπιαγωγεία της Αθήνα και τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου. Οι νηπιαγωγοί του δείγματος αντιμετωπίζουν τους γονείς ως συνεργάτες στην εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζουν εκτεταμένες πρακτικές επικοινωνίας για να τους προσεγγίσουν και οργανώνουν ποικίλες δράσεις για να τους εμπλέξουν ενεργά στα εκπαιδευτικά δρώμενα. Οι συμμετέχουσες νοηματοδοτούν το δικό τους ρόλο ως καθοριστικό για την ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τους γονείς και εμφανίζονται διαθέσιμες, ευέλικτες και υποστηρικτικές στη συμμετοχή των γονέων καθώς αντιλαμβάνονται ότι η εμψύχωση των κοινών δράσεων οφείλει να ξεκινάει από τις ίδιες. Οι κοινές δράσεις συνδέονται άμεσα με την εκπαιδευτική τους πρακτική, καθιστώντας τη γονεϊκή εμπλοκή και τα οφέλη που απορρέουν από αυτήν, βασικό τους παιδαγωγικό εργαλείο που ενισχύει την κινητοποίηση και την ενδυνάμωση των παιδιών. Οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν στην κατεύθυνση της συνεργασίας με τους γονείς συμβάλλουν στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης της οικογένειας ως αναπόσπαστου στοιχείου της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του ανοίγματος του σχολείου προς την κοινότητα γενικότερα. Τα παραπάνω ευρήματα φωτίζουν μία άλλη πτυχή του ρόλου των εκπαιδευτικών στη σχέση σχολείου-οικογένειας, αυτή του ενεργού ρυθμιστή της διαδικασίας αναδεικνύοντας εφαρμόσιμες πρακτικές που δύναται να δώσουν νέες ιδέες στους εκπαιδευτικούς και να συμβάλλουν στην κατεύθυνση της ανάπτυξης της ενεργού γονεϊκής εμπλοκής στην προσχολική εκπαίδευση με στόχο πολλαπλά παιδαγωγικά οφέλη για ολόκληρη την εκπαιδευτική πορεία των παιδιών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gkotsi_Goneiki_Emploki.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.08 MBRDF XMLView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.