Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39931
Title: Εφαρμογή αρχών εκπαίδευσης ενηλίκων και ρόλοι των εκπαιδευτών στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων επιμόρφωσης δασκάλων
Authors: ΜΑΡΑΓΚΑΚΗ, ΕΙΡΗΝΗ
Advisor: ΧΑΡΑΤΣΑΡΗ, ΧΡΥΣΑΝΘΗ
Keywords: αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων;επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών;ρόλος εκπαιδευτή;προσόντα εκπαιδευτή;αποτελεσματικότητα προγράμματος
Issue Date: 31-Jul-2018
Abstract: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να καταδείξει τις βασικές αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός επιμορφωτικού προγράμματος που αφορά δασκάλους και να διερευνήσει τον βαθμό που εφαρμόζονται οι αρχές αυτές σύμφωνα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα να αναδείξει τον ρόλο που θα πρέπει να διαδραματίζει ο εκπαιδευτής ενηλίκων καθώς και τα προσόντα που είναι απαραίτητο να διαθέτει για την αποτελεσματικότητα ενός επιμορφωτικού προγράμματος. Το δείγμα αποτέλεσαν 126 δάσκαλοι (ΠΕ70) της περιφέρειας της Γ΄ Αθήνας. Επιλέχτηκε ποσοτικός ερευνητικός σχεδιασμός, ενώ η συλλογή του εμπειρικού υλικού πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου. Η στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε σύμφωνα με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 21.0. Από την επεξεργασία των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι οι αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων εφαρμόζονται σε μέτριο βαθμό στα επιμορφωτικά προγράμματα δασκάλων. Η συνηθέστερη τεχνική που εφαρμόζεται είναι η εισήγηση ενώ άλλες συμμετοχικές τεχνικές, όπως η μελέτη περίπτωσης, το παίξιμο ρόλων, η πρακτική άσκηση χρησιμοποιούνται μέτρια έως λίγο. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ως κυριότερους παράγοντες για να συμμετέχουν σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα την απόκτηση πιστοποίησης και τη χρήση ενεργητικών τεχνικών. Αντίθετα ανασταλτικοί παράγοντες αποτελούν η μη ανταπόκριση στις εκπαιδευτικές τους ανάγκες, αν και μπορεί να τους παρέχεται πιστοποίηση, το οικονομικό αντίτιμο, η απόσταση από τον τόπο κατοικίας τους, η διεξαγωγή την περίοδο διακοπών ή Σαββατοκύριακου και οι πρακτικές ασκήσεις, όπως η παράδοση εργασίας. Το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών επιθυμεί τον εκπαιδευτή να είναι ειδικός στο εκπαιδευτικό αντικείμενο. Ως κυριότερα προσόντα του εκπαιδευτή επιθυμούν να οικοδομεί σχέσεις εμπιστοσύνης, να προσαρμόζει τη διδασκαλία του στις εκπαιδευτικές τους ανάγκες, να χρησιμοποιεί διαφορετικές τεχνικές με στόχο την ενεργητική συμμετοχή των εμπλεκόμενων, να σέβεται και να αποδέχεται τους εκπαιδευόμενους, να συντονίζει αποτελεσματικά την ομάδα και να κατέχει πιστοποίηση στην εκπαίδευση ενηλίκων. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι τα σημαντικότερα στοιχεία που συντελούν στην αποτελεσματικότητα ενός επιμορφωτικού προγράμματος είναι οι ικανότητες του εκπαιδευτή, η σαφήνεια των στόχων που διέπει το πρόγραμμα και η τήρηση των αρχών εκπαίδευσης ενηλίκων. Η στατιστική ανάλυση έδειξε ότι η αποτελεσματικότητα των επιμορφωτικών προγραμμάτων επηρεάζεται (α) από την εφαρμογή των αρχών εκπαίδευσης ενηλίκων «σύνδεση του περιεχομένου των προγραμμάτων με θέματα καθημερινής πρακτικής που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς» και «αλληλεπίδραση ανάμεσα στον εκπαιδευτή και τον εκπαιδευόμενο», (β) από τα προσόντα των εκπαιδευτών ενηλίκων και (γ) από ορισμένες εκπαιδευτικές τεχνικές όπως «εισήγηση», «ερωτήσεις – απαντήσεις», «μελέτη περίπτωσης» και «συζήτηση».
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΡΑΓΚΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ.pdfΚΥΡΙΩΣ ΣΩΜΑ - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ3.08 MBPDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.