Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39879
Title: Επαγγελματική εξουθένωση και αυτο-αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σύγκριση μεταξύ των εκπαιδευτικών Ελληνογαλλικής Σχολής Πειραιά και Λυκείου Βουλιαγμένης
Authors: Μπουγά, Ταρσώ
Advisor: Βασιλάκης, Νικόλαος
Keywords: Επαγγελματική εξουθένωση εκπαιδευτικών;δημόσιο σχολείο;αυτό-αποτελεσματικότητα;ιδιωτικό σχολείο;Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Issue Date: 2108
Abstract: Εισαγωγικά στοιχεία: H επαγγελματική εξουθένωση αποτελεί σύνδρομο που επηρεάζει διάφορους επαγγελματίες. Ιδιαίτερα αισθητές είναι οι συνέπειές του για τον τομέα της Β/θμιας εκπαίδευσης, όπου ο εκάστοτε εκπαιδευτικός έχει καθημερινά να «δώσει λόγο» στους μαθητές του, οι οποίοι αναμένουν από αυτούς να ασκούν πολλαπλό ρόλο, τόσο διδακτικό όσο και εμψυχωτικό. Αυτές και άλλες πιέσεις, οι οποίες αφήνουν την εντύπωση στον εκπαιδευτικό ότι θέλει αλλά δεν μπορεί έχουν ως αποτέλεσμα να πλήττεται εκείνος συχνά από σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης, το οποίο φαίνεται ότι διογκώνεται με τα χρόνια και οδηγεί σε απροθυμία τουλάχιστον, και στη χειρότερη περίπτωση σε τέλμα και άλλα αδιέξοδα. Σκοπός: Σκοπός της διεξαχθείσας έρευνας ήταν η αναγνώριση των παραγόντων πρόκλησης επαγγελματικής εξουθένωσης στη Β/θμια εκπαίδευση, με γνώμονα την επίδραση των συνθηκών που επικρατούν στον δημόσιο και ιδωτικό τομέα στην επαγγελματική και προσωπική ευημερία των εκπαιδευτικών. Υλικό / Μέθοδος: Η έρευνα ήταν ποιοτική, με πρόθεση να διερευνήσει το φαινόμενο της επαγγελματικής εξουθένωσης σε βάθος, σύμφωνα με τον τρόπο σκέψης του κάθε εκπαιδευτικού. Εργαλείο της ήταν ημιδομημένη συνέντευξη και δείγμα πληθυσμού αποτέλεσαν 10 εκπαιδευτικοί, διαφορετικών ειδικοτήτων της θεωρητικής και πρακτικής κατεύθυνσης, δηλαδή θεολόγους, φιλολόγους, μαθηματικούς, χημικούς και φυσικούς, οι πέντε άνδρες και οι πέντε γυναίκες, ισάριθμα προερχόμενους από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα υπηρετούσαν τον Μάρτιο 2018 στην Ελληνογαλλική Σχολής Πειραιά (Jeanne d’Arc) και στο Λύκειο Βουλιαγμένης. Αποτελέσματα: Διαπιστώθηκε ότι εκτός από τα γενικά προβλήματα και τις υποχρεώσεις που συνδέονται με τη Β/θμια εκπαίδευση, το καθεστώς εργοδοσίας ασκεί έντονη επίδραση, είτε με τις χαμηλές απαιτήσεις του και τις επακόλουθες καταστάσεις που προκαλεί η μικρή μέριμνα για την ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας στον δημόσιο τομέα, είτε με τις ιδιαίτερες συνθήκες εμπορευματοποίησης του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες προκαλούν μεγάλες πιέσεις στους εκπαιδευτικούς και απειλούν διαρκώς την εργασιακή τους θέση. Λιγότερη επαγγελματική εξουθένωση είναι δυνατή για τους μεν εκπαιδευτικούς του δημόσιου τομέα μέσω της κάλυψης των ουσιωδών συνθηκών οι οποίες είναι συνυφασμένες με το εκπαιδευτικό έργο, για τους δε εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα η μείωση της αίσθησης της εργασιακής απειλής και του εργασιακού ανταγωνισμού που βιώνουν στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα. Συμπέρασμα: Το συμπέρασμα της έρευνας ήταν ότι θα πρέπει να πλησιάσει ο δημόσιος τομέας τον ιδιωτικό ως προς τους διαθέσιμους πόρους και την υλικοτεχνική υποδομή, ενώ ο ιδιωτικός των δημόσιο ως προς τη μεγαλύτερη ασφάλεια που αισθάνονται οι εκπαιδευτικοί σχετικά με τη διατήρηση της εργασιακής τους θέσης και τη μονιμότερη παρουσία τους στον ρόλο που έχουν αναλάβει.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΠΟΥΓΑ ΤΑΡΣΩ 96815 .pdfΚΥΡΙΩΣ ΣΩΜΑ ΔΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ1.21 MBpdfView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.