Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39877
Title: Οι παράγοντες που συντελούν στη δημιουργία επαγγελματικής εξουθένωσης στους/στις νηπιαγωγούς δημόσιας εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Αχαΐας.
Authors: Μοσχάκη, Ελένη
metadata.dc.contributor.advisor: Αλεξανδρόπουλος, Γεώργιος
Keywords: επαγγελματική εξουθένωση;επαγγελματικό άγχος;νηπιαγωγοί;περιφερειακή ενότητα Αχαΐας
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Στην παρούσα έρευνα επιχειρήθηκε να διαπιστωθεί ο βαθμός επαγγελματικής εξουθένωσης των νηπιαγωγών και των προϊσταμένων των νηπιαγωγείων δημόσιας εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Αχαΐας. Επιπλέον, να εντοπιστούν οι πηγές επαγγελματικού άγχους, όπως τις αντιλαμβάνονται οι ίδιοι/ες οι εκπαιδευτικοί. Το δείγμα αποτέλεσαν 153 εκπαιδευτικοί προσχολικής εκπαίδευσης. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν η Κλίμακα Επαγγελματικής Εξουθένωσης MBI (Maslach, Jackson & Schwab, 1996) και το Ερωτηματολόγιο Πηγών Συναισθηματικής Έντασης (Άγχους) των εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης, τα οποία συμπληρώθηκαν ηλεκτρονικά. Η περιγραφική και η επαγωγική στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS 24.0. Συγκεκριμένα, εφαρμόστηκαν τα κριτήρια t-test, One Way Anova κι ο έλεγχος συσχετίσεων (r). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι νηπιαγωγοί βιώνουν χαμηλή συναισθηματική εξάντληση, χαμηλή αποπροσωποποίηση και υψηλή προσωπική επίτευξη. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί με υψηλό μορφωτικό επίπεδο βιώνουν σε υψηλότερα επίπεδα το αίσθημα της αποπροσωποποίησης και σε χαμηλότερα επίπεδα το αίσθημα της προσωπικής επίτευξης συγκρινόμενοι/νες με εκείνους/ες που έχουν λιγότερα προσόντα. Σημαντικότερες πηγές επαγγελματικού άγχους για τους/τις νηπιαγωγούς ήταν: οι αυξημένες ευθύνες χωρίς επαρκείς αρμοδιότητες, η ανάληψη περισσότερων του ενός ρόλων, η ενασχόληση με εξωδιδακτικές δραστηριότητες, οι συνθήκες εργασίας, η έλλειψη υποστηρικτικού προσωπικού, η αμοιβή, η έλλειψη συνεργασίας με τους γονείς των μαθητών, η έλλειψη υποστήριξης από προϊσταμένους και από συναδέλφους, οι συγκρούσεις με προϊσταμένους και με συναδέλφους, οι μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς, η ευθύνη για την ασφάλεια των μαθητών, ο μεγάλος αριθμός μαθητών στις τάξεις, η έλλειψη γνώσεων για την αντιμετώπιση προβλημάτων μάθησης και συμπεριφοράς και η ύπαρξη μαθητών με μαθησιακά προβλήματα. Τέλος, βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ των παραγόντων επαγγελματικού άγχους και των διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης. Τα ευρήματα μπορούν να αξιοποιηθούν στον σχεδιασμό κατάλληλων παρεμβάσεων για την πρόληψη και διαχείριση του επαγγελματικού άγχους και της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_ ΜΟΣΧΑΚΗ ΕΛΕΝΗ.pdf"Κυρίως σώμα διπλωματικής"2.3 MBRDF XMLView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.