Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39839
Title: Η ευημερία του εκπαιδευτικού : διαστάσεις και διασυνδέσεις με τον ρόλο του διευθυντή-ηγέτη και το κλίμα της σχολικής μονάδας.
Authors: Αναστασόπουλος, Αναστάσιος
metadata.dc.contributor.advisor: Παπαλόη , Ευαγγελία
Keywords: Ευημερία, Σχολικός Ηγέτης, Σχολικό Κλίμα, Εκπαιδευτικός, Επαγγελματική Ικανοποίηση, Επαγγελματική Εξουθένωση;Well-being, School Leader, School Climate, Teacher, Professional Satisfaction, Professional Burnout
Issue Date: 23-Sep- 18
Abstract: Η παρούσα εργασία ερεύνησε την επαγγελματική ευημερία του εκπαιδευτικού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τον σχολικό ηγέτη και το σχολικό κλίμα. Ειδικότερα, αντικείμενό της αποτέλεσε η μέτρηση του βαθμού της ευημερίας σε συνάρτηση με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών αλλά και η συσχέτισή της με τον τύπο ηγεσίας, το σχολικό κλίμα αλλά και την επαγγελματική ικανοποίηση, την επαγγελματική δέσμευση-ροή και την επαγγελματική εξουθένωση. Η έρευνα διενεργήθηκε σε 104 δασκάλους που εργάζονται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το γεωγραφικό πεδίο της έρευνας ήταν η πόλη της Πάτρας και οι γειτονικοί δήμοι. Η ανάλυση που έγινε στα δεδομένα ήταν ποσοτική. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί βιώνουν σε υψηλό βαθμό ευημερία. Υψηλά είναι τα επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης και επαγγελματικής δέσμευσης-ροής ενώ ο βαθμός της επαγγελματικής τους εξουθένωσης είναι χαμηλός. Οι ερωτώμενοι δίνουν υψηλά ποσοστά στο θετικό σχολικό κλίμα καθώς και στον δημοκρατικό τύπο ηγεσίας. Τα αποτελέσματα δείχνουν ακόμη πως υπάρχει θετική συσχέτιση ανάμεσα στην ευημερία με το δημοκρατικό στιλ ηγεσίας και το σχολικό κλίμα. Η επαγγελματική ευημερία σχετίζεται θετικά και με την επαγγελματική ικανοποίηση και εργασιακή δέσμευση-ροή. Αντιθέτως σχετίζεται με αρνητικό τρόπο με την επαγγελματική εξουθένωση. Στατιστικά σημαντική διαφορά υπάρχει ανάμεσα στο φύλο του διευθυντή σε σχέση με το σχολικό κλίμα και τον δημοκρατικό τύπο ηγεσίας. Φαίνεται έτσι πως οι άνδρες διευθυντές διαμορφώνουν θετικότερο σχολικό κλίμα και παρουσιάζονται πιο δημοκρατικοί. Όσον αφορά τον παράγοντα της ηλικίας τα αποτελέσματα δείχνουν πως διαφέρει, εφόσον η ηλικιακή ομάδα 20-40 ετών αξιολογεί χαμηλότερα τον δημοκρατικό τύπο ηγεσίας και το σχολικό κλίμα σε σχέση με τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Τέλος, σχετικά με τους παράγοντες που μπορούν να προβλέψουν την ευημερία βρέθηκε πως ισχυρό προβλεπτικό παράγοντα αποτελεί ο δημοκρατικός τύπος ηγεσίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας προστίθενται στην υπάρχουσα ερευνητική γνώση σχετικά με τη διοίκηση της εκπαίδευσης και μπορούν να αξιοποιηθούν στην κατεύθυνση της συζήτησης περί κριτηρίων επιλογής σχολικών διευθυντών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Δ.Ε.pdf"Κυρίως σώμα διπλωματικής", "Παράρτημα",2.43 MBUnknownView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.