Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39527
Title: Διερεύνηση του ρόλου του διευθυντή στη διαχείριση της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών
Authors: Καζάκη, Παναγιώτα
metadata.dc.contributor.advisor: Πετρίδου, Ευγενία
Keywords: επαγγελματική εξουθένωση;burnout;εκπαιδευτικοί;teachers;διευθυντής;principal;παράγοντες εξουθένωσης;burnout factors;Chang
Issue Date: 23-Sep-2018
Abstract: Η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών είναι ένα σύνδρομο με αρνητικές συνέπειες τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και για τους μαθητές τους, όσο και για την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας. Αν και η διεθνής βιβλιογραφία έχει ασχοληθεί με το φαινόμενο σε μεγάλη κλίμακα, είναι περιορισμένες οι έρευνες που επιχειρούν να προσδιορίσουν τους παράγοντες της εξουθένωσης, ενώ μέχρι τώρα δεν έχει διερευνηθεί ο ρόλος του διευθυντή στη διαχείριση του φαινομένου. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αναδείξει τους παράγοντες εξουθένωσης που ο διευθυντής της σχολικής μονάδας μπορεί να επηρεάσει. Το δείγμα αποτέλεσαν 173 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Χαλκιδικής, στους οποίους μοιράστηκαν ερωτηματολόγια με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Για τη μέτρηση του βαθμού εξουθένωσης χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα MBI-ES. Για τον εντοπισμό των παραγόντων εξετάστηκαν οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τους οργανωτικούς παράγοντες και τους παράγοντες συναλλαγής που προτείνει η Chang και η σχετική με το θέμα βιβλιογραφία. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μεσαία επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης, με τις γυναίκες να είναι πιο ευάλωτες στη συναισθηματική εξάντληση. Αναδείχτηκαν πέντε παράγοντες που έχουν στατιστικά σημαντική συσχέτιση με τις διαστάσεις της εξουθένωσης και τους οποίους μπορεί να επηρεάσει ο διευθυντής: τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών, το προβληματικό σχολικό κλίμα/σχολική κουλτούρα, τα προβλήματα υποδομής (κτιρίων, θέρμανσης κ.α.), η έλλειψη ή ανεπάρκεια υλικών μέσων διδασκαλίας και τα φαινόμενα σχολικής βίας. Επιπλέον, οι δύο πρώτοι παράγοντες αναδείχτηκαν ως προβλεπτικοί παράγοντες της προσωπικής επίτευξης και της αποπροσωποποίησης, αντίστοιχα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kazaki_de.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.9 MBPDF (Adobe Acrobat Document)View/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.