Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39500
Title: Επαγγελματική Εξουθένωση και Αυτοαποτελεσματικότητα σε Εκπαιδευτικούς, Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό, Ειδικό Βοηθητικό προσωπικό των δομών Ειδικής Αγωγής στη Δυτική Αττική.
Authors: Νιθαυριανάκη, Ασπασία
metadata.dc.contributor.advisor: Παπαδούρης, Παναγιώτης
Keywords: επαγγελματική εξουθένωση;αυτοαποτελεσματικότητα;εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής;ειδικό επιστημονικό προσωπικό;ειδικό βοηθητικό προσωπικό
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Μέσω της ποσοτικής εκπαιδευτικής έρευνας στην παρούσα εργασία επιχειρείται να περιγραφεί και να αξιολογηθεί ο βαθμός επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών και εργαζομένων ειδικής αγωγής και η σχέση με την αυτοαποτελεσματικότητα τους. Η παρούσα έρευνα επικαιροποιεί το φαινόμενο της επαγγελματικής εξουθένωσης και πρωτοτυπεί υποδεικνύοντας τη σχέση ανάμεσα στο burnout και την αντιλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητα των εργαζομένων στην ελληνική ειδική αγωγή. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 157 εργαζόμενοι σε δομές ειδικής αγωγής στη Δυτική Αττική. Συνδυάστηκαν 2 ερευνητικά εργαλεία, η κλίμακα burnout της Maslach και μέρος της κλίμακας της Κοπεγχάγης για τη μέτρηση της επαγγελματικής εξουθένωσης και η Νορβηγική κλίμακα της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών για τη μέτρηση της αυτοαποτελεσματικότητας. Τα αποτελέσματα παρουσίασαν μετρίου βαθμού εξουθένωση στην προσωπική ζωή και στη συναισθηματική εξάντληση, χαμηλό βαθμό αποπροσωποποίησης και υψηλό βαθμό του αισθήματος της προσωπικής επίτευξης και της αυτοαποτελεσματικότητας. Παρατηρήθηκαν διαφορές σε κάποιες από τις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης, κυρίως σε σχέση με την ηλικία των εργαζομένων και τον αριθμό των μαθητών που φοιτούν σε ειδικές δομές. Τα αποτελέσματα της πολλαπλής παλινδρόμησης και των μοντέλων δομικών εξισώσεων κατέδειξαν ότι η αυτοαποτελεσματικότητα παίζει ένα σημαντικό ρόλο στη πρόβλεψη των διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης. Η συσχετική ανάλυση επιβεβαίωσε ότι οι εργαζόμενοι με υψηλό αίσθημα αυτοαποτελεσματικότητας εμφανίζουν χαμηλή επαγγελματική εξουθένωση. Οι υποκλίμακες μέτρησης της αυτοαποτελεσματικότητας – διδασκαλία, προσαρμογή της διδασκαλίας στις ανάγκες των μαθητών ΑΜΕΑ, κινητοποίηση των μαθητών, διατήρηση της πειθαρχίας, συνεργασία με συναδέλφους και γονείς και αντιμετώπιση των αλλαγών και των προκλήσεων – παρουσίασαν σημαντικές σχέσεις με τις διαστάσεις του burnout – εξουθένωση στη προσωπική ζωή, συναισθηματική εξουθένωση, αίσθημα προσωπικής επίτευξης και αποπροσωποποίηση. Προτείνονται στα συμπεράσματα της εργασίας στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αυτοαποτελεσματικότητας των εργαζομένων στην ειδική αγωγή καθώς και υιοθέτηση προληπτικών μέτρων από τους φορείς εκπαίδευσης για την αποφυγή των συμπτωμάτων της επαγγελματικής εξουθένωσης.
License: Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ Νιθαυριανάκη.pdfκυρίως σώμα διπλωματικής3.26 MBPDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons