Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39491
Title: Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ "ΑΛΛΟΥ" ΣΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΥ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Authors: ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΘΕΟΔΩΡΑ
Advisor: ΑΡΑΒΑΝΗΣ , ΣΠΥΡΟΣ
Keywords: ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ;ΠΗΓΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Η παρούσα εργασία έχει στόχο τη διερεύνηση του περιεχομένου των πηγών του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, σχετικά με τον τρόπο που προσεγγίζουν την εθνική ταυτότητα και τον «άλλο», καθώς και για να γίνει αντιληπτό αν, και σε ποιο βαθμό οι προτεινόμενες πηγές που λειτουργούν ως βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό στην προσέγγιση της ιστορικής γνώσης για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, ανταποκρίνονται στους στόχους της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Οι πηγές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ιστορική αφήγηση, καθώς καθιστούν τη γνώση του παρελθόντος πιο άμεση και δίνουν τη δυνατότητα αντικειμενικής και κριτικής θεώρησης της ιστορικής γνώσης. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν ύστερα από τη μελέτη της βιβλιογραφίας, αποδεικνύουν ότι απουσιάζουν ενδελεχείς έρευνες διαπολιτισμικής μελέτης των ιστορικών πηγών του συγκεκριμένου εγχειριδίου. Το γεγονός αυτό καθιστά αναγκαία την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας. Γι’ αυτούς τους λόγους η παρούσα μελέτη επιχείρησε να εξετάσει κριτικά μέσα από τις θεωρητικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης την παρουσία της εθνικής ταυτότητας και του «άλλου» στις πηγές του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου, ακολουθώντας τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου. Η επιλογή του εν λόγω εγχειριδίου έγινε για δυο λόγους: α. ως πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα, γεγονός που πιστοποιεί τη σημασία του στην εκπαιδευτική διαδικασία και αξιολόγηση των μαθητών και β. εξαιτίας των σημαντικών ιστορικών θεμάτων που αναλύονται και της συνάφειάς τους με θέματα μετανάστευσης και προσφυγιάς. Η ανάλυση περιεχομένου ανέδειξε ότι οι πηγές του βιβλίου της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου κατασκευάζουν μια εθνοκεντρική εικόνα για τον εθνικό εαυτό, αφού προβάλλουν κατά κύριο λόγο την αξία του έθνους ανά τους αιώνες και στη σημασία διατήρησης της εθνικής ταυτότητας. Παράλληλα, η επιλογή των πηγών δεν ανταποκρίνεται στις αρχές της διαπολιτισμικότητας, καθώς δεν παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές να τις προσεγγίσουν κριτικά.
Rights Creative Commons: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Αγγελοπούλου Θεοδώρα.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.13 MBPDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons