Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39489
Title: Επιμόρφωση και Επαγγελματική Εξουθένωση εκπαιδευτικών. Μελέτη Περίπτωσης σε Ιδιωτικά Σχολεία της Ελλάδας.
Authors: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
Advisor: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, ΣΟΦΙΑ
Keywords: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών;Επαγγελματική Εξουθένωση Εκπαιδευτικών;Ιδιωτική Α΄βάθμια & Β' βάθμια Εκπαίδευση
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Η τεχνολογία και η εξέλιξη της παιδαγωγικής επιστήμης δημιουργούν αντικειμενικές ανάγκες για επικαιροποίηση των γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον η παγκοσμιοποίηση, οι εξελίξεις σε πολιτισμικό και κοινωνικό επίπεδο συμβάλλουν σε αλλαγές στις συνθήκες εργασίας και των εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα να υπάρχει πιθανότητα να αυξηθεί η εργασιακή καταπόνηση και να παρουσιαστούν φαινόμενα επαγγελματικής εξουθένωσης στους εκπαιδευτικούς. Σε διεθνές επίπεδο έχει διαπιστωθεί η θετική επίδραση της επιμόρφωσης στο έργο των εκπαιδευτικών και στην αποφυγή του φαινομένου της επαγγελματικής εξουθένωσης αυτών. Η παρούσα έρευνα επιδίωξε να μελετήσει τη πιθανή συσχέτιση μεταξύ επιμόρφωσης και επαγγελματικής εξουθένωσης και διεξήχθη την άνοιξη του 2018. Το δείγμα αποτελούνταν από 165 εκπαιδευτικούς (76 πρωτοβάθμιας και 89 δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων ελληνογαλλικού οργανισμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που εδρεύει σε τρεις περιοχές της Ελλάδας (8 εκπαιδευτήρια στην Αττική, 4 εκπαιδευτήρια στη Θεσσαλονίκη και 2 εκπαιδευτήρια στη Σύρο). Η έρευνα ήταν ποσοτική με τη χρήση ενός τριμερούς ερωτηματολογίου. Το πρώτο μέρος αφορούσε δημογραφικά στοιχεία, το δεύτερο, απόψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών για την επιμόρφωση, ενώ το τρίτο, την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Ως προς τα 5 ερευνητικά ερωτήματα, το 1ο μελετούσε το είδος, τη θεματολογία και τη συχνότητα παρακολούθησης επιμορφωτικών προγραμμάτων που προτιμούν οι εκπαιδευτικοί. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της έρευνας δήλωσε ότι προτιμά επιμορφωτικά προγράμματα σύντομης διάρκειας (87,2%) σε θέματα που αφορούν κυρίως στη διαχείριση της τάξης (72,7%), ενώ το 47,3% δήλωσε ότι παρακολουθεί επιμορφωτικά προγράμματα 1-2 φορές το χρόνο και το 43% 1-2 φορές το τρίμηνο. Το 2ο ερώτημα αφορούσε στις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών και στη συμβολή στο έργο τους, όπου η πλειοψηφία (87,9%) φάνηκε να προτιμά προγράμματα που συμβάλλουν στη διαμόρφωση καλού κλίματος στην τάξη και στη σχολική μονάδα και το 87,3% στον εκσυγχρονισμό των διδακτικών μεθόδων. Ο βαθμός ικανοποίησης των ερωτηθέντων εκπαιδευτικών από την παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναριών αποτυπώνεται σε 41,2% ως προς τον αριθμό τους, 59,4% ως προς τη συμβολή τους στην επαγγελματική ανάπτυξη και 58,8% στην προσωπική τους ανάπτυξη. Σχετικά με το 3ο ερώτημα που αφορούσε στο επίπεδο επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών ιδιωτικών σχολείων, τα αποτελέσματα δείχνουν χαμηλά επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης (συναισθηματική εξάντληση (12,5±9,2), αποπροσωποποίηση (2,8±3,4), με μέτρια έως υψηλή τη συνιστώσα των προσωπικών επιτευγμάτων (38,8 ±6,6). Ως προς το 4ο ερώτημα που αφορούσε στη συσχέτιση μεταξύ επιμόρφωσης και επαγγελματικής εξουθένωσης, παρατηρήθηκε ότι άτομα που βιώνουν μέτρια συναισθηματική εξάντληση (3,4±0,9, p:0,037) δεν πιστεύουν ότι η παρακολούθηση επιμόρφωσης μπορεί να τους βοηθήσει ικανοποιητικά στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων στην εργασία τους. Αντίθετα, τα άτομα που παρουσιάζουν υψηλή επιτευγματικότητα πιστεύουν ότι η επιμόρφωση μπορεί να συμβάλλει στην επαγγελματική (3,9±1,0, p=0,013) και την προσωπική τους ανάπτυξη (4,0±1,0, p=0,007). Ως προς το 5ο ερώτημα που διερευνούσε την ύπαρξη άλλων παραγόντων που σχετίζονται με την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών ιδιωτικών σχολείων, ελέγχθηκαν οι σχέσεις μεταξύ δημογραφικών στοιχείων και επαγγελματικής εξουθένωσης, από τις οποίες προέκυψε ότι οι άντρες μπορεί να αντιμετωπίσουν πιο απρόσωπα τους μαθητές τους (0,7±1,1, p=0,034) σε σχέση με τις γυναίκες (0,3,±0,8), οι μεγαλύτεροι ηλικιακά εμφανίζουν αυξημένα ποσοστά αποπροσωποποίησης (4,0±3,7, p=0,030), όσοι διαθέτουν μεταπτυχιακές γνώσεις μπορούν ευκολότερα να διαχειριστούν τα προβλήματα στο εκπαιδευτικό τους έργο (5,0±0,9, p:0,033), ενώ οι άγαμοι (5,1±1,0, p=0,018) και οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (4,9±1,1, p=0,022) είναι πιο αποτελεσματικοί στην αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων εμφανιστούν στην εκπαιδευτική πράξη από τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας (4,5±1,1, p=0,022). Συμπερασματικά, από τα ευρήματα της έρευνας, φαίνεται να υπάρχει σύνδεση μεταξύ της επιμόρφωσης και της επαγγελματικής εξουθένωσης που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί. Όσοι ακολουθούν δια βίου επιμόρφωση φαίνεται να κινδυνεύουν λιγότερο από συμπεριφορές που μαρτυρούν συναισθηματική εξάντληση και αποπροσωποποίηση. Αντίθετα, όσοι εμφανίζουν, ήδη, συμπτώματα επαγγελματικής εξουθένωσης λειτουργούν αποφευκτικά προς την επιμόρφωση, γιατί τους είναι πολύ δύσκολο να τη συνδέσουν με την καθημερινή επαγγελματική τους πρακτική.
Rights Creative Commons: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ.pdfΌλη η διπλωματική εργασία (κύριο σώμα, βιβλιογραφικές αναφορές, παράρτημα, πίνακες, διαγράμματα, εικόνες)2.18 MBAIFFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons