Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39459
Title: Η σχέση του γονεϊκού στυλ διαπαιδαγώγησης με την ψυχοκοινωνική προσαρμογή και την αυτοαντίληψη των παιδιών προσχολικής ηλικίας
Authors: Ανδριανοπούλου, Μυρσίνη-Παναγιώτα
metadata.dc.contributor.advisor: Κορνηλάκη, Αικατερίνη
Keywords: Γονεϊκό στυλ;αυτοαντίληψη;συναισθηματική επάρκεια;προβλήματα συμπεριφοράς
Issue Date: 23-Sep-2018
Abstract: Η γονεϊκή συμπεριφορά, όπως διαμορφώνεται από το στυλ διαπαιδαγώγησης, παίζει σημαντικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και στη διαμόρφωση της αυτοαντίληψης των παιδιών. Η παρούσα εργασία ερευνά τη σχέση του γονεϊκού στυλ διαπαιδαγώγησης που υιοθετούν οι γονείς αναφορικά με την ανάπτυξη της αυτοαντίληψης και της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής τους και συγκεκριμένα τις υποδιαστάσεις της συναισθηματικής επάρκειας και των προβλημάτων συμπεριφοράς. Στην έρευνα συμμετείχαν 130 παιδιά προσχολικής ηλικίας (66 αγόρια, 64 κορίτσια) και οι γονείς τους. Οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν το «Τεστ Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής Παιδιών» (Μπεζεβέγκης, Οικονόμου, Μυλωνάς, 2008) για τη διερεύνηση της συναισθηματικής επάρκειας και των προβλημάτων συμπεριφοράς παιδιών προσχολικής ηλικίας. Το ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς για την αυτοαντίληψη “Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children” (Harter, 1980), απαντήθηκε από τα παιδιά. Για τη διερεύνηση του γονεϊκού στυλ διαπαιδαγώγησης συμπληρώθηκε από τους γονείς το “Parental Authority Questionnaire – Revised” (Reitman, D., Rhode, P., Hupp, S., Altobello, C., 2002). Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν ότι το γονεϊκό στυλ που εφαρμόζουν οι γονείς δεν επηρεάζει το επίπεδο συναισθηματικής επάρκειας και την εκδήλωση προβλημάτων συμπεριφοράς. Επιπροσθέτως αναδείχθηκε ότι οι γονεϊκές πρακτικές δεν έχουν αντίκτυπο στη διαμόρφωση της αυτοαντίληψης. Παρατηρήθηκαν διαφορές ως προς το φύλο των παιδιών στη διαμόρφωση των διαπροσωπικών σχέσεων και στην εκδήλωση υπερκινητικότητας /παρορμητικότητας/ διάσπασης της προσοχής. Εν κατακλείδι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα προκύπτει ότι το γονεϊκό στυλ διαπαιδαγώγησης δεν επηρεάζει το επίπεδο της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των νηπίων όσον αφορά τη διαμόρφωση της συναισθηματικής επάρκειας, των προβλημάτων συμπεριφοράς και της αυτοαντίληψης. Το παράδοξο των αποτελεσμάτων της έρευνας μπορεί να αποτελέσει αφορμή για περεταίρω μελέτη σε μεγαλύτερο δείγμα πληθυσμού, προκειμένου να εμπλουτιστεί η θεωρητική γνώση σχετικά με τις γονεϊκές πρακτικές.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrianopoulou_EKP.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.36 MBpdfView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.