Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39432
Title: Μορφές κοινωνικής ανισότητας και σχολικός θεσμός: Οι αναπαραστάσεις των δύο φύλων στα σημερινά σχολικά εγχειρίδια που εισήχθησαν από το 2006 στο Δημοτικό σχολείο. Η περίπτωση των σχολικών εγχειριδίων της Α΄ και Β΄ τάξης Δημοτικού.
Authors: Καμαρέτσου, Φωτεινή
Advisor: Κίτσιου, Αγγελική
Keywords: Φύλο, ανισότητα, αναπαραστάσεις, σχολικά εγχειρίδια, Α΄ και Β΄ Δημοτικού.;Gender, inequality, representations, school textbooks, 1st and 2nd Primary grade classes.
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Σκοπός της παρούσας έρευνας συνίσταται στο να εξετάσει την έμφυλη αναπαράσταση στα νέα σχολικά βιβλία έκδοσης 2006-2007 των τάξεων Α΄ και Β΄ Δημοτικού, όπου τα παιδιά στις μικρές αυτές ηλικίες δεν έχουν πλήρως διαμορφωμένη την κριτική σκέψη και αντίσταση στα άρρητα-λανθάνοντα μηνύματα που μεταδίδονται για τους ρόλους των δυο φύλων. Τα ερευνητικά ερωτήματα εστιάζουν στην αποτύπωση των δύο φύλων στα σχολικά εγχειρίδια, έχοντας ως επίκεντρο τα συντηρητικά και μη έμφυλα στερεότυπα που προβάλλονται, ακόμη τους ρόλους που αναλαμβάνει το κάθε φύλο, καθώς και την εικονογραφική αναπαράσταση, αλλά και τη χρήση της σεξιστικής γλώσσας εις βάρος κάποιου φύλου. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ποσοτικού τύπου ανάλυση περιεχομένου, η οποία έδωσε τη δυνατότητα της εξέτασης των κειμενικών και εικονικών αναφορών του εξεταζόμενου υλικού. Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι παρά τις θετικές αλλαγές και προσπάθειες ως προς την προαγωγή της έμφυλης ισότητας που εντοπίζονται, η γυναικεία παρουσία δεν είναι ισότιμη με την ανδρική ως προς τους πρωταγωνιστικούς και τους δευτερεύοντες/επικουρικούς χαρακτήρες, αλλά και τις αντίστοιχες δραστηριότητες τους, καθώς και ως προς τις διάσημες προσωπικότητες. Επιπλέον, ο γλωσσικός σεξισμός και η εικονογράφηση είναι εις βάρος του γυναικείου φύλου, ενώ οι άνδρες συνεχίζουν να είναι δέσμιοι των στερεοτυπικών τους ρόλων και ικανοτήτων/δεξιοτήτων και οι γυναίκες δέσμιες των στερεοτυπικών συναισθημάτων τους. Επομένως, για να επιτευχθεί πλήρως η ισότιμη αντιπροσώπευση των δύο φύλων και η αντιμετώπιση των έμφυλα στερεοτυπικών μηνυμάτων στα σημερινά και εν λόγω εγχειρίδια, χρειάζεται να γίνουν ακόμη βήματα και αλλαγές προς τον στόχο αυτό. Τέλος, η παρούσα μελέτη ολοκληρώνεται με τους περιορισμούς της και τις κατευθύνσεις για περαιτέρω μελλοντική έρευνα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΔΕ ΦΩΤΕΙΝΗ ΚΑΜΑΡΕΤΣΟΥ.pdf"Κυρίως σώμα διπλωματικής", "Παραρτήματα"2.72 MBMicrosoft Word XMLView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.