Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39364
Title: «Η διερεύνηση του ρόλου της Τέχνης στη Συναισθηματική Νοημοσύνη των ενηλίκων με μέτρια διανοητική αναπηρία»
Authors: Γεωργοβρεττάκου, Σταματίνα
metadata.dc.contributor.advisor: Βαϊκούση, Δανάη- Μερόπη
Keywords: Διανοητική αναπηρία;Συναισθηματική Νοημοσύνη;τέχνη;αναγνώριση συναισθημάτων;παρέμβαση;Εκπαίδευση Ενηλίκων
Issue Date: 23-Sep-2018
Abstract: ΑΝΑΒΟΛΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΩΣ ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΤΟΥ 2021. Είναι γνωστό ότι τα άτομα με διανοητική αναπηρία αντιμετωπίζουν προβλήματα σχετικά με την αναγνώριση, την αποδοχή και την έκφραση των συναισθημάτων των δικών τους αλλά και των άλλων. Τα συγκεκριμένα προβλήματα στον χειρισμό των συναισθημάτων δείχνουν ότι τα άτομα αυτά δεν έχουν αναπτύξει την ικανότητα της Συναισθηματικής Νοημοσύνης. Η έλλειψη πρόσφατων ερευνών στην Εκπαίδευση Ενηλίκων με διανοητική αναπηρία για την ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης αποτέλεσε το έναυσμα για την εκπόνηση αυτής της μελέτης. Σκοπός της παρούσας ποσοτικής έρευνας ήταν να διερευνηθεί ο ρόλος της τέχνης στη Συναισθηματική Νοημοσύνη ενηλίκων ατόμων με μέτρια διανοητική αναπηρία, μέσα από ένα πρόγραμμα παρέμβασης. Πιο συγκεκριμένα, εξετάστηκαν οι παρακάτω παράγοντες αναφορικά με τα τέσσερα βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός και φόβος): (α) η ικανότητα των συμμετεχόντων να αναγνωρίζουν οπτικά τα συναισθήματα στους άλλους, (β) η ικανότητα να αναγνωρίζουν ακουστικά τα συναισθήματα στους άλλους) και (γ) η ικανότητα να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων σε συγκεκριμένες συνθήκες. Οι επιδόσεις των συμμετεχόντων στους εν λόγω παράγοντες συσχετίστηκαν πριν και μετά την παρέμβαση. Επιπλέον, η παρούσα έρευνα εξέτασε τη συσχέτιση μεταξύ των επιδόσεων των συμμετεχόντων στην Κλίμακα Συναισθηματικής Νοημοσύνης και στις επιδόσεις τους τόσο στην ικανότητα αναγνώρισης συναισθημάτων (ακουστική, οπτική, σε συνθήκη) όσο και στην ικανότητα αναγνώρισης σε κάθε συναίσθημα ξεχωριστά. Στην έρευνα συμμετείχαν 10 ενήλικοι, οι οποίοι φοιτούν σε κέντρο ημέρας και έχουν διαγνωστεί με μέτρια διανοητική αναπηρία. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκε ένα, ειδικά σχεδιασμένο για το σκοπό της έρευνας, τεστ αναγνώρισης συναισθημάτων πριν και μετά την παρέμβαση μέσω της τέχνης, ενώ οι εκπαιδευτές των συμμετεχόντων συμπλήρωσαν την Κλίμακα Συναισθηματικής Νοημοσύνης για κάθε συμμετέχοντα. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με τη βοήθεια του στατιστικού προγράμματος ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων SPSS 24.0. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στην επίδοση αναγνώρισης συναισθημάτων των ενηλίκων πριν και μετά την παρέμβαση. Επίσης, παρατηρήθηκε υψηλή συσχέτιση του δείκτη Συναισθηματικής Νοημοσύνης με την επίδοση των συμμετεχόντων στο Test Αναγνώρισης των Συναισθημάτων. Η παρούσα έρευνα υποστηρίζει ότι η Συναισθηματική Νοημοσύνη δύναται να αναπτυχθεί σε ενηλίκους με μέτρια νοητική υστέρηση μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα που σχετίζονται με μορφές τέχνης όπως, μουσική, ζωγραφική, κινηματογράφος και λογοτεχνία. Η καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ικανότητας αναγνώρισης των συναισθημάτων στους άλλους και να ωφελήσει τα εν λόγω άτομα στην ψυχοκοινωνική τους συμπεριφορά.
Supervisor: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Περίληψη_Αποθετήριο.pdf429.63 kBUnknownView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons