Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39173
Title: H επίδραση του Φυσικού Φωτισμού σε Κτίρια Προσχολικής Αγωγής
Authors: Σαμίου, Αθηνά
Advisor: Δούλος, Λάμπρος
Keywords: Αίθουσα Διδασκαλίας Νηπιαγωγείου;Kindergarden Classroom;Φυσικός Φωτισμός;Daylight;Ανάλυση Φυσικού Φωτισμού;Daylight Analysis;Κτίρια Προσχολικής Αγωγής;Preschool Buildings;Προσομοιώσεις Φυσικού Φωτισμού;Daylight Simulation;Mέθοδος Climate-Based-Daylight-Modelling;Climate-Based-Daylight-Modelling Method
Issue Date: 30-Sep-2018
Abstract: Το προσχολικό περιβάλλον είναι άμεσα συνυφασμένο με την πρωταρχική εκπαιδευτική εμπειρία ενός νηπίου. Προκειμένου οι χώροι προσχολικής αγωγής να λειτουργήσουν υποστηρικτικά στη μαθησιακή διαδικασία, ο καθορισμός κατάλληλων κριτηρίων σχεδιασμού καθίσταται πρωταρχικής σημασίας. Οι ποικίλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εκτελούνται εντός αυτών καθημερινά, σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές, -όπως ελεύθερο-οργανωμένο παιχνίδι, ρουτίνες, διερευνήσεις- θα πρέπει να εξυπηρετούνται από τη χωρική οργάνωση της αίθουσας διδασκαλίας. Ο φυσικός φωτισμός έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί βασικό σχεδιαστικό εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση, καθότι συμβάλλει στην οπτική άνεση και εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και στην κοινωνικοποίηση, την εξάλειψη του άγχους, τη βελτίωση των μαθησιακών επιδόσεων και την ορθή ανάπτυξη του εγκεφάλου και οπτικό-αντιληπτικού συστήματος των νηπίων. Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η διερεύνηση των αναγκών φυσικού φωτισμού σε κτίρια προσχολικής αγωγής, οι οποίες θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά το σχεδιασμό σε σχέση με τα κλιματικά δεδομένα της Ελλάδας καθώς και η αξιολόγηση των δυναμικών προσομοιώσεων CBDM (Climate Based Daylight Modelling) ως εργαλείο διερεύνησης των πρακτικών διαχείρισης του φυσικού φωτισμού σε μελέτες δημιουργίας ή αναβάθμισης τέτοιων κτιρίων. Κύρια πρόθεση είναι η διαμόρφωση ενός γενικού κανόνα σχεδιασμού ανάλογων αιθουσών στην Ελλάδα, καθώς επίσης μιας κατεύθυνσης σχεδιαστικών επιλογών για μελλοντικές μελέτες κτιρίων προσχολικής αγωγής. Προκειμένου να αξιολογηθούν διαφορετικά σενάρια διαχείρισης φυσικού φωτισμού σε υφιστάμενες αίθουσες διδασκαλίας προσχολικής αγωγής, χρησιμοποιήθηκε ως μελέτη περίπτωσης το Νηπιαγωγείο της Γερμανικής Σχολής Αθηνών (DSA), το οποίο είναι ένα σύγχρονο κτίριο προσχολικής αγωγής στην Ελλάδα, κατασκευασμένο το 2014. Σε πρώτη φάση αξιολογήθηκε η απόδοση του φυσικού φωτισμού εντός των 6 αιθουσών του κτιρίου βάσει της υφιστάμενης κατάστασής τους. Εν συνεχεία, εξετάστηκαν διαφορετικά σενάρια διαχείρισης φυσικού φωτισμού μέσω σειράς CBDM προσομοιώσεων που εκτελέστηκαν με το λογισμικό DIVA for Rhino, με έμφαση στις τιμές των δεικτών sDA και ΑSE σύμφωνα με τις προδιαγραφές του LEED v4, με στόχο να προσδιοριστεί ποιες προσφέρουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα αναβάθμισης της απόδοσης του συστήματος φυσικού φωτισμού, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του προσχολικού περιβάλλοντος. Προκειμένου να επιτευχθούν συνθήκες βέλτιστης οπτικής άνεσης και εξυπηρέτησης των εκπαιδευτικών πρακτικών που λαμβάνουν χώρα σε αυτές τις αίθουσες, τα σενάρια αυτά συνδυάστηκαν στη συνέχεια με κατάλληλη εγκατάσταση τεχνητού φωτισμού, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη πρόταση σχεδιασμού φωτισμού. Από τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων της υφιστάμενης κατάστασης των αιθουσών προέκυψε πλήρης επάρκεια φυσικού φωτισμού στην επιφάνεια εργασίας κατά τη λειτουργία τους, ενώ 5 από τις 6 αίθουσες παρουσίασαν ζητήματα θάμβωσης με υψηλές τιμές του δείκτη ASE. Ως βέλτιστος προσανατολισμός αποδείχθηκε ο βόρειος με μείωση του ποσοστού του δείκτη ASE κατά 50,7% και ταυτόχρονα υψηλά ποσοστά του δείκτη sDA. Η εξέταση διαφόρων τεχνικών, όπως θέσεις-διαστάσεις ανοιγμάτων, εξωτερικών οριζόντιων περσίδων, rollers κλπ για τον έλεγχο πρόσπτωσης του άμεσου ηλιακού φωτός και θάμβωσης, οδήγησαν σε σημαντικές μειώσεις του ποσοστού του δείκτη ASE. Με τον κατάλληλο συνδυασμό των παραπάνω τεχνικών επετεύχθη εναρμόνιση της απόδοσης του συστήματος φυσικού φωτισμού του κτιρίου με τις απαιτήσεις του συστήματος αξιολόγησης LEED v4.
Appears in Collections:ΣΦΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fusikos Fwtismos se ktiria prosxolikhs agwghs-ATHINA SAMIOU_DE EAP 2018.pdfComplete dissertation18.51 MBPortable Document Format (.pdf)View/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.